Amager POP!

Alltså, jag behövde den här. Den gav mig ro. Efter en dag av de vanliga småbarnsproblemen... Trots, potträning, samma fråga tusen gånger i rad, omöjlig nattning.. osv.

Ett mjukt fin täcke av svartbrun öl omslöt mig, vaggade mig och lugnade mig.

Kort sagt är det en imperial oatmeal porter på väldiga lagoma 9% lagrad på portvinsfat från Portugal. Där har den legat 18 månader och gottat till sig. Mysigt!

POP! sa det knappt när jag äntligen fick loss korken.



Den bjöd på ett fint krämigt skum, som snabbt försvann och lämnade en liten creamig brun yta istället.

Doftar fantastiskt gott; mustigt kaffe är det första jag slås av. Sakta börjar andra dofter dyka upp: rödvin, vaniljglass, havrekex, nötchoklad, romrussin och chokladmousse.

Ordentligt fyllig och tjock  i mun. Ettrig, nästan för aggressiv kolsyra. Liten sälta.

I smaken känner jag genast igen Amagers hussmak. Mmmm.. Kan för allt i världen inte säga vad den är i ord, men min tunga vet precis.

Det är mycket smaker, välkomponerat och djupt. Bränt socker dansar med vaniljglass, mörk choklad och marsipan. Smakar en stund söt/salt lakrits, och rödvin dyker upp som hastigast.

Den avslutas med en lång eftersmak av marsinpanbröd, typ Anthon Berg.

Jag gillar sånt här!



Kommentarer