Bryggning av GLIPA (Pliny the elder-klon)

GLIPA
good luck india pale ale


Förväntningar
När Kalle hade smakat DRAKENS DIPA för första gången var han eld och lågor, och ville ha mer. Men DRAKENS var totalt slut. Jag sa att vi kunde göra en klon. Det ville han. Sen blev han intresserad av Pliny the elder, och jag föreslog att vi kunde brygga den istället. Det ville han! Gärna!

En DIPA så mytomspunnen och tokhyllad att man måste äta jorden humlen ska odlas på för att få i sig den FÄRSK nog. Let's!



För första gången skulle vi följa ett recept vi inte hade gjort själva. För första gången skulle vi göra en klon. Och för första gången skulle vi göra en öl som inte ens var till oss själva.. Det, tillsammans med ett humleschema som inte liknade mina tidigare försök, gjorde detta till en riktigt spännande bryggning.

Bryggning
En trevlig maltgrund bestående av pale ale, carapale och crystal 100 mäskades tillsammans med en hel del chinook-kottar, enligt recept. Såg ut som en god och matig sallad och spred en lite humligare doft än vanligt i koket när den jobbade.



Malten satte igen lite i tunnan och utbytet blev väl inte så där superbra (runt 64%), och OG landade på 1,070 (istället för 1,080 enligt recept). Men vi körde på ändå. Hellre mycket öl än stark öl ;)

Kokade 90 min med humlegivor på tidpunkter jag aldrig testat tidigare (45 min och 30 min), men definitivt KOMMER göra om. En hel jävla del amerikansk humle gick åt till detta monster. Över 500 g Chinook, Simcoe, Centennial och Tomahawk på 20 liter färdig vört. 100+ IBU.

Mina barn var förbi och visade var bryggarskåpet skall stå. Vet ju vilka som kommer ärva mitt och papsens bryggimperium om typ 30 år då.. Humle ÄR godis.



Eftersom det var hans öl fick Kalle äran att röja ner sista givan humle i koket, och där satte därmed punkt för kokningen och käkade middag.



Testade även vår sprillans nya vörtkylare, och det var kärlek vid första ögonkastet. Fyfan vilken värd investering!



Vi tappade om till ny tunna lagom till torrhumling (som var i 5 dagar), för första gången på säkert 1,5 år. Rejäla mänger humle där med.. och det märktes fan när vi tappade upp den. Humlen hade sugit åt sig ca 2 liter öl och doftade FRÄNT i näsan när jag sniffade. Underbart!



Den hade jäst ut till 1,010. Vilket ger ca 8% alkohol efter priming och sånt. Helt lagom tycker jag.

Resultat
En orange brun lite disig dryck med en våldsamt humlig doft av tall och whatnot med en grov jävla beska. Den röjer munnen och lämnar ett långt spår av såsig kåda och citruszest. Riktigt bra med andra ord :D

Hur den smakar jämfört med orginalet har jag ingen aning om. Och lär väl aldrig få veta heller.. ;)



Kalle hade många frågor, och vi svarade mer än gärna - så gott vi kunde. Att brygga tillsammans med en ölfrälst kompis så här var en grymt rolig erfarenhet, och något vi gärna gör om. Så vi ses i höst Kalle, när vi brygger APA!

Denna gång står Kalles arbetskamrat Sanna för etikett, och jag tycker hon har gjort ett riktigt riktigt bra jobb. Quote från hennes sida: "Etiketten föreställer en fyrklöver av humlekottar. Såruvet. "


Kommentarer

  1. Låter gott! Var hittade ni receptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var från ett nummer av Brew Your Own. Blev en jäkligt fin DIPA, men knappast lik Pliny.

      Här finns en klon som verkar bra:
      http://www.bertusbrewery.com/2013/08/pliny-elder-clone-30.html

      Radera

Skicka en kommentar