Mjödhamnen Mölska


Jag testkörde Systembolagets nya tjänst, där man styckvis kan beställa lokalt producerade drycker (med ett stort antal undantag). Av nån anledning blev denna min första beställning.. En blandning mellan mjöd och ale. Mycket honung sen en del pale ale malt, karamellmalt och humle (Riwaka från NZ).


Först och främst måste jag säga att etiketten är riktigt mysig och stilig. Grönt är skönt!

Har en betydligt fruktigare och honungsmättad doft än burken macedonia di frutta som jag serverade mina barn (och mig själv). Inte för att jag är en poet eller något, men tänk dig själv ståendes i en glänta full med blommor i en annars snårig skog en varm dag i juli efter en kort regnskur. Där har vi en del av doften. 

Stor, våt (nästan dirty va?), honungsmättad och väldigt fruktig åt ananas och papaya-hållet. Och givetvis en tydlig doft av honung. Riktigt mysig.

Smaken är förvånansvärt mild och snäll med en pytteliten ettrig kolsyra. Den är torr och påminner lite om martini (fast på ett bra sätt). Mycket fruktig även i smaken med en fin smak av malt (spannmål) och en massa honung. Obefintlig beska, men nått annat trodde ni väl inte va? Det är ju liksom inte tanken..

De 11% den ligger på märks inte alls i drycken, utan snarare på mina kinder som blossar upp.. En värmande mysig dryck tyck ja!

Om jag som självutnämnd öl- och numera mjödexpert skulle rekommendera ett tillfälle för denna skulle det vara så här: "Det är sommar, du har grillat och ätit gott. Du har druckit ett par öl och mår bra. Solen går ner och nattljuden kommer fram. Det är fortfarande varmt och fuktigt ute, och du är fortfarande sugen på något mer. Något att smutta på medan du njuter av det bästa den svenska sommaren kan bjuda på. DÅ tar du fram denna..."

Definitivt värd sina ca 81 kr! Men jag kan ju inte garantera att du kommer gilla den för det...

Trevlig helg!

Kommentarer

  1. Det här lät ju riktigt spännande! Får leta tior under soffkuddarna!

    SvaraRadera
  2. Låter hur gott som helst. Gripen du kan få prova den här, hämtade ut min flaska för en halvtimme sen.. ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar