Bryggning av PLÖJMÖRKRET

PLÖJMÖRKRET
cascadian dark ale


(Tänkte försöka skriva brygginlägget på ett nytt sätt. Lite mer fakta och tanke, med lite random bryggbilder)

Förväntningar
Vi tänkte oss en kolsvart, torr, maltig och oerhört humlig öl med lagom beska. Inte en IPA med rostad malt bara, utan lite mer som en egen grej.. Därför kallar vi den Cascadian Dark Ale istället för Black IPA (även om det egentligen är samma sak, cascadian dark ale låter grymmare också).

Sen gick ju ölen sin egen väg, inge fel med det dock!



Bryggning
Maltbasen var pale ale, münchner, crystal 300 och crystal 100. Mäskade på 66 °C i 60 min. Chokladmalt, svartmalt och rostat korn steepade vi i 78°C vatten  (1l vatten / 100 g malt) - 20 min för att ge en mildare smak.



Utbytet blev hyfsat, ca 70%. OG hamnade på 1,078 (med hjälp av cane syrup och spraymalt)



Använde US-05 (igen), den är stabil + att det är skönt att slippa göra förkultur. Den gjorde sitt jobb och jäste ner ölen till 1,015 på nån vecka. Detta ger en alkoholhalt på ca 8,4%! Då blir man väl en glad gäst?



Tänkte att humlesorter som Columbus, Simcoe och Chinook skulle ge ölen en smak och doft av kåda och tall. Utöver en bittergiva (Nugget) hade vi bara två stora givor, en vid 10 min och en vid 0 min. Det skulle ge mycket doft tänkte vi, och låta malten ge mest smak.

IBU landade på 85 enligt mina beräkningar, och 92,5 enligt BeerTools. Whatever liksom.



Sen torrhumlade skiten ur den..

Det var planen iaf. Tyvärr var humlen rätt "trött" och mesig. Räddningen kom från NZ i form av Green Bullet (som vi hade hemma) och Southern Cross (som jag beställde hem, pronto!). Så helt oplanerat blev den nästan trippeltorrhumlad.. Det ni.. Drei hopped helt enkelt! ;)

Lesson learned är iaf att humle ska förvaras i frysen, vare sig den är öppnad eller ej.

Resultat
Fint tjockt skum. Mörkrödbrun. Mycket fruktig doft (inte så värst mycket kåda och tall) och toner av choklad och lakrits. Smakar fruktigt och lite chokladigt. Len och fin. Mysig och trevlig, vilket knappast är något namnet antyder..



Vi är mycket nöjda med den i vilket fall som helst! Hojta till så kanske vi kan hooka upp dig med en flarra..

Och som vanligt har bror Svante gjort ett utmärkt jobb med etiketten!




Kommentarer

  1. Sätt upp mig på en flaska - ser ruskigt god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du gillar den! Tycker personligen att vi utvecklas för varje bryggning, och kommer närmare och närmare våra mål.

      Radera
  2. Mycket trevligt upplägg på inlägget tycker jag. Jag har läst denna bloggen ett tag nu och tycker att den är som bäst när de bakomliggande tankarna kommer fram som i detta inlägg. Sen att man får en reality check med resultatet gör det bara ännu bättre! Ölet verkar vara riktigt intressant och etiketten är grym!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att det uppskattades :)

      Kändes som att det var på tiden att brygginläggen blev lite mer seriösa. Allt för ofta känner jag tyvärr att jag stressar ihop inlägg (pga barn som står och sliter i mig osv).. Men nu har jag verkligen en anledning att lägga ner mer tid på inläggen!

      Radera

Skicka en kommentar