Bakar bröd med färdig (köpt) surdeg

När jag var på Willy's och storhandlade sist upptäckte jag att det fanns färdig surdeg att köpa. Både vetesuris och rågsuris. Självklart plockade jag på mig en burk, och idag spred sig en lukt av BAK i lägenheten.

Väldigt enkelt, men kanske lite tidskrävande. Recept fanns på baksidan av surdegs-burken. Alla ingredienser var angivna i gram, och det gillar jag. Blir lite mer exakt då.


Massa vetemjöl special, lovar ju ett fluffigt och härligt bröd. Behövde dock (maskin)-knådas i minst 10 min. Och sen behövde jag tillsätta lite extra mjöl å knåda en stund för hand. Riktigt härlig och seg deg!


Efter allt arbete var det dags för degen att sova... i minst 2 timmar. Gäsp...


Men efter två timmar var den verkligen på G! Pigg och kry..


Efter ytterligare en lång jäsning och en lite kortare gräddning var brödet klart, och det blev fan riktigt jäkla gott. Snyggt, segt, fluffigt och lite syrligt...


Jag rekommenderar den verkligen, kommer nog köpa rågsurisen nästa gång. Så testa, om ni inte går igång på att odla egen surdeg och mecka liksom...

Tror ni man kan brygga öl med den? ;)


Kommentarer