A time to be so small


Förra helgen klunkade jag i mig rätt många kungliga och röjiga öl, men har känt absolut noll motivation och lust att skriva om det. Det är rätt olikt mig, för jag brukar rätt sällan ha möjlighet att dricka kungliga och röjiga öl. Och när jag väl gör det vill jag gärna skriva om det och fundera mycket kring det.

Det blev istället ren njutning och avkoppling. Inga doft och smaknoteringar så långt ögat nådde. Har ni hamnat där själva nån gång?

Nåväl, detta plötsliga fall in i vinter-ide ska väl inte hindra mig från att skriva om en urtrevlig kväll med goda vänner?

Förra lördagen var vi först hos Kalle och drog en fet blindprovning av hembrygder
Sen gick vi till Pubologi, där jag åt två små goda rätter. Den ena; röda och gula betor med getostkroketter var en riktigt höjdare! 
Till maten drack jag Ölvisholt Mori (jäkligt trevlig och brödig liksom, men knappast kunglig eller röjig) och avslutade med Carnegie 175 års portern (faktiskt en god porter med riktigt fin bourbonkaraktär. Rätt röjig). Smakade även lite öl från Kalle, nämnligen Mikkeller Nelson Sauvignon. Den var  fräsch och nästan vinös, som ett vinigt öl.. Lite röjig. Vilket kanske var tanken?
Vi gick ut, tog en varsinn cigarr och promenerade sedan till Monk's Porterhouse.
Jag, Joel och Svante delade på en Goose Island Bourbon County Stout (2009). Len och tjock, välbalanserad och snygg bourbon. Kunglig och röjig. Den är ju ett jävla vidunder till stout, och hur god den än är kan jag nog aldrig föreställa mig att dricka den helt själv. Av anledning 1) mättande som fan! och 2) man vill uppleva den MED någon, prata om den, drömma om den osv.
Kalle satt med ett glas Bell's Two Hearted Ale, så givetvis var jag där med mina läppar och snuttade. Min typ av IPA, for sure. Kunglig!

Efter denna var det läge för en dubbel IPA tyckte Svante. Vi köpte varsinn DIPA från De MolenHeil & Zegel, en platt och mörk amarillohistoria som var riktigt god. Riktigt kunglig. Storm & Averij, fräsch och lätt men inte mycket mer än så. Inte alls kunglig alltså... Här kan ni läsa en intressant tråd om De Molen. Är dom överskattade eller inte? Håller deras öl hög klass?

Avslutade med Bell's Expedition Stout, smarrigvälbalanseradtjockochlen. Helt klart i klass med Bourbon County Stout. Både kunglig och röjig med andra ord.. 
Smuttade lite på Svantes Bigfoot från 2007 och även den var riktigt kunglig. Jäkligt fin och humlig öl även 4 år senare liksom...
Hemma hos Svante avrundades kvällen runt 02-tiden med en cigarr och en flaska Black Tokyo Horizon
Denna tyckte jag var riktigt god, långt över förväntan. Söt, tjock och vacker. Smakrik och lite eldig. Kunglig och röjig som fan. Knappast prisvärd dock, då man kan få en Yeti eller Gonzo för typ 30 kr utan att behöva dra ner på kvalité.
Det var en kunglig och röjig kväll, tack allihopa!
Dagen efter tappade jag och min pappa Svantes Röjporter! och passade på att öppna en Stone 15th anniversary B(D)IPA. Den var inte alls så god som jag hade önskat. Inget fel på den, men jag har druckit bättre. Trevligt humlig, fint rostad, men sen då? Nej, varken kung eller röj!

Nja, jag har två flaskor till och får väl ge den nåra försök till...


Kommentarer