Dagens inköp, betraktelser OCH Mikkeller Wet Hop Kellerbier

Kön vid Passagen var idag rätt lång, längre än sist skulle jag nog säga. Till och med när jag ÄNTLIGEN hade betalat allt (runt kl. 11) sträckte sig kön nästan till utgången.. Vad fan gjorde alla där denna vindiga gråa dag?!

Så, betraktelser i vanlig ordning då. Hamnade bakom kille med långt hår och keps som uppenbarligen var en Samichlaus-entusiast, SOM FAN. Han pratade och pratade om Samichlaus hit och dit. Om du mot all förmodan läser detta, "kille-med-långt-hår-och-keps", så tyckte jag det var lite underhållande och tackar för det.

(EDIT 2/12) Inte för att förolämpa nån, men är det coolt att se lite ofräsch och fattig ut? Många i ölkön såg så där lagom härjade ut, och hade så där lagom slitna kläder, men sen köpte dom öl för rätt stora summor.. Kan iofs vara så att dom lägger alla sina pengar på öl, men det kändes inte riktigt så.

Alltså, mode är knappast något jag har tid eller råd med nu när jag springer efter två småbarn hela dagarna... Fan, jag ser rätt ofräsch och härjad ut utan större ansträngning.. ;) (EDIT SLUT)

När allt stod som mest stilla kom det ut ett gäng grabs från Systembolaget och sa att man kunde smita före om man skulle köpa öl, och helt plötsligt SPRÄNGDES kön och ölnördar flög fram från alla håll och kanter. Äntligen!

Nåväl, kom över det jag ville. Vilket var följande:
1 st Smoked Baltic Porter
2 st Stone Belgo Anise Imperial Stout
2 st Stone 15th Anniversary Ale
2 st Djævlebryg Old Mephisto
1 st Gouden Carolus Christmas (den var slut sist jag var å handlade)
1 st Generation Ale (kändes rätt av nån anledning)
1 st Fresh Hop Kellerbier
1 st Dark Horse Tres Blueberry Stout
2 st Belgian Style Yeti Imperial Stout


Mikkeller Wet Hop Kellerbier (5,5%) då? Vad är det?
Rätta mig om jag har fel, men visst är det väl en typ ofiltrerad lager? Och nu gjord på typiskt Mikkeller manér, fullproppad med nyskördad pinfärsk humle.

(EDIT 2/12): Så här dagen efter har jag märkt att ölen knappast blivit tokhyllad av någon. Den är inte prisvärd egentligen, men som jag skriver här nedan: den är fräsch, god och rätt okomplicerad. Och tar ni den för det så är den värd att prova.. (EDIT SLUT)

Den bjuder på ett stort vitt skum, och doftar mycket aprikos och "lager liksom". Smakar torrt och fräsch, mycket humle, lite aprikos (typ som Ramlösa skulle smaka om det hade aprikossmak) och "liksom lager". Tyckte till en början att det fanns en eftersmak av paprika också... (men det berodde nog snarare på att jag precis ätit en bit paprika) ;)

Ettriga små bubblor och en rätt markerad beska gör den ännu fräschare. Mycket mer än så behöver det ju faktiskt inte vara, eller hur? Gott, humligt och fräscht!

Jag GILLAR! Tänk om denna fanns året om (speciellt på våren) och till halva priset!


Ni då? Betraktelser? Inköp?



Kommentarer

  1. Ja, för mig blev det inte ett jäkla skit. Förutom den Stone Black Ipa du fixa åt mig :) Tack! Anledning är jobbet och tidsbrist. Pengar fanns.. Får spendera dem senare..

    SvaraRadera
  2. Fick tag på mina prioriterade flaskor för dagen. I övrigt såg jag att en herre råkade slänga en Spontancassis i golvet, så betraktelsen var väl att den hade fin färg :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar