Bryggning av SVANTES RÖJPORTER

SVANTES RÖJPORTER
imperial rökporter


Har länge haft en tanke att göra en öl i Svantes ära, han gör ju ändå ett finfint jobb med etiketterna. Vi visste att han hade en förkärlek till porters, typ Nils Oscar Rökporter och Amager Rugporter. Tänkte vidare på det, kanske ha i lite stjärnanis också? Tänkte: "rök, lakrits, råg och mörk malt - det måste ju passa så jäkla bra".

Den 20/11 satte vi igång... Ungefär ett år efter att vi gjort vår första goda öl (GENESIS), som till en början också var planerad att ha stjärnanis i. Med mig hade jag min nya bryggarassistent Moa.

Hade laddat upp med en JÄKLA massa (8 närmare bestämt) olika maltsorter (genom Malt Magnus), mörkt muscovadosocker, stjärnanis, spraymalt och Northern Brewer humle. Körde för tredje gången i rad med US-05 Safale torrjäst, funkar bra liksom.


Det svåra med det här receptet var att veta hur mycket stjärnanis man kunde ha i, utan att det blev överväldigande. Och hur mycket gotländsk rökmalt? Och rågmalt? Det blev en hel del research på bl.a. SHBF och Backfire.se. Sen var vi lite oroliga om BrauMeistern skulle klara av att jobba med rågmalt, så vi hade även i havreskal.

Det slutade på 20 g stjärnanis (på 19 liter öl), 8% rökmalt och 10% rågmalt. Och nu i efterhand kunde man nog ha varit modigare med stjärnanisen, men den märks fortfarande av litegrann.

Fick bra hjälp av Moa att krossa chokladmalt, blanda all krossad malt och sätta igång mäskningen. High five!


Mörk och fin blev den..


Och inte satte det igen i tunnan, men det var rätt tjockt med malt..


Tog en skål knark medan vörten kokade.. eller så är det spraymalt, protafloc och muscovadosocker.. kommer inte ihåg riktigt..


Använde humlepåsar av rädsla för att pumpen i bryggmästarn skulle proppas igen. Körde bara två givor, en vid 90 min och en vid 25 min (tillsammans med stjärnanisen). Och efter andra givan luktade det en massa lakrits gottigott i köket..


Tappade den och bar iväg till badkaret. För första gången tog jag ett prov i en mindre behållare och kylde ner för att kunna mäta OG. Det var skitsmart, eller jag är skitdum som inte tänkt på det tidigare..

OG var iallafall 1,081.


Den jäste ut till 1,023 på en vecka eller två. Vi tappade hälften på flaskor direkt..


...och hälften i en mindre tunna med ekspån (40 g american heavy toast till ca 9 liter), samt lite fruktsocker för jästens skull.


Körde standardrengöring med äcklig sprit


Den obligatoriska bilden på jästkakan i botten. Jag låter er slippa se hur det såg ut i toaletten efter den här.. Ni får använda fantasin.. ;)


Resultat då?
Ca 7,7% alkohol. Helt lagom tycker jag. Den är svart/mörkröd, så pass att man kan se igenom om man håller den mot ljus, och har ett fluffigt fint skum.


Doften är maltig och lite lätt rökt. Smaken är maltig, rostad och elegant med rök, bitterchoklad och en aning lakrits. Jag är väldigt väldigt nöjd med röken. Tyvärr blev den även lite syrlig (något jag hoppas går över), som ett resultat av all mörk malt och pH.

Ju mer man lär sig desto mindre kan man, verkar det som... och nu måste vi lära oss om pH och allt sånt.. suck.. ;)


Den blev inte nå röjig alls därmot, lutar ju åt elegant och snäll. Därav den vilda OCH eleganta etiketten med texten "the duality of man"...

Kommentarer

  1. Spännande blogg. Blir otroligt sugen på att brygga. Tänkte involvera min 3-åriga son i nästa års bryggning. Det är viktigt att de lär sig i tid! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, helt rätt, ska börjas i tid! Hon ska alltid lukta på all öl jag dricker också ;)

    Hon tyckte det var jättekul med krossning och att sätta igång, men sen blev det lite trist och annat bus hittades på. Men jag var stolt som få! :D

    SvaraRadera
  3. Kort recension:

    Provade denna ikväll. Gav morsan en klunk, hon sa "huga!!" och grimaserade ogillande. Hon gillar å andra sidan inte Titan till exempel.

    Trevlig rök i både doft och smak, hade gärna fått vara mer för min smak.
    Ganska lite anis i doft, men jag upplevde ganska mycket i smaken. Så pass att jag tänkte Jägermeister.
    Kan erkänna att jag inte alls tyckte om den vid första doft och smakmötet, men gav inte upp för det.
    När jag vant mig vid lakritssmaken (det som gjorde det svårast för mig att uppskatta ölen) så kunde jag börja känna en väldigt trevlig chokladkaraktär i eftersmaken.

    Så från att inte gilla den alls gick det till att vara helt ok, vilket var lite oväntat. Lite "fulsnygg" smak helt enkelt då en klunkresa börjar med jobbig anis (framhävde alkoholen lite otrevligt) och slutar i trevlig god choklad.

    Syrran tyckte i stort likadant gällande obalansen, men verkade gilla den lite mer än jag.

    SvaraRadera
  4. Grym review Kalle! :) Kul att du inte gav upp. Den där chokladsmaken håller jag med om, den förvånade mig något. Anisen har jag inte märkt av dock, så det var spännande att den var så tydlig för dig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar