The lost Abel och helgen som var

Var förbi Thomas i lördags och fick titta på hans lilla avkomma. Riktigt söt liten en. Thomas och hans kompis Lasse bjöd på riktiga godsaker. Jag visste att Thomas hade varit RIKTIGT sugen på Mikkeller Abel enda sen jag bytte till mig den av Kristopher så den tog jag givetvis med.


Mikkeller Abel (11,5%)

En imperial stout bryggd hos De Molen. Låter superfingemang va?

Tjock, svart och platt som satan tyckte ögat. Inget skum alls, men lämnade en härlig hinna på glaset.

Första anfallet mot näsan tolkade hjärnan som köttbuljong. Inte riktigt något jag går igång på sådär. Turligt nog gick det sedan vidare mot svartavinbärs-kok, lite rök, fat och läder. Läder är inte heller min grej sådär, men helt OK i en öl...

Den smakade väldigt beskt och sött. Tjockt anfall i mun med smak av fikon, russin och lakritsrot. Och söt. Och mäktig. Lite FÖÖÖR söt och mäktig skulle jag nog säga. Tog en evighet att dricka 11 cl av den..

Jag uppskattar verkligen att Kristopher gav mig chansen att dricka den, men jag är fan inte helt övertygad. Den var bara för söt, som sagt. Jag GILLAR EJ.


Lost Abbey Framboise de Amorosa (7%)

Efter sockerbomben Abel kändes denna så sur att våra ansikten skrynklades ihop till oigenkännlighet, riktigt fräscht! En härlig hallonsuröl från USA.

Det finns inte så mycket att säga min upplevelse med den här. Rödbrun med ett fint hållbart skum. Doftade fräscht och surt. Den smakade gott, surt och fantastiskt! Hallonen slog igenom rätt lagom. Enda negativa är att den är lite för dyr, men visst fan GILLAR jag.

Här nånstans började vi fundera på hur Abel skulle smaka tillsammans med surölen. Lost Abel smakade sur stout, rätt OK på något sätt.. Kanske nått för alla fanatiska bryggare där ute?


Mikkeller Big and Worse Red Wine Edition (12%)

Doften av detta barley wine var inte alls angenämt. En doft som påminner mig om dåligt utjäst öl typ, jästigt och ofärdigt. Den bjöd på ett fint skum, när vi nästan förväntade oss ett rätt "avslaget" öl.

Smaken var tvärtemot doften, riktig twist. Den smakade förvånansvärt torrt och fräscht (för att vara 12%). Riktigt angenäm faktiskt! Mycket mycket ekfat i smaken, avrundat med en fin maltighet och beska. God bärs helt enkelt... ;) Jag GILLAR.





I söndags satte vi igång en ny öl. En imperial porter som vi kallar "SVANTES RÖJPORTER!". Blev till slut 8 olika maltsorter, bl.a. rågmalt, gotländsk rökmalt och rostat korn. Knappt nå humle. Övriga godsaker vi slängde i var stjärnanis och mörkt muscovadosocker.

Siktar alltså på en svart jävla öl med lite lakrits och rök i smaken. Bör landa på 8%.


Kommentarer

  1. Intressant med Abel, för jag har inte provat den själv nämligen, men Gripen lovordar den som fan! Får bli att prova den när jag får chansen att lägga vantarna på en flaska.

    SvaraRadera
  2. Fan, Gripen är ju helt uppe i de blå.. ;) Nä, men fan, vi går ju ingång på lite olika saker (som tur vad)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar