Lite funderingar kring släppet om (typ) en vecka

Efter uppehållet på systemet i oktober är iallafall jag ganska taggad inför detta släpp. Och det är en hel del intressanta pjäser som släpps.... (bra listor finns på beersweden forum och ölsvammel)

Vad är jag sugen på då, och varför? Och vad är det för öl egentligen?


2 st Stone Old Guardian Belgo-Barley Wine
Ett amerikanskt barley wine jäst med belgisk jäst. Tycker jag är skitintressant, och den vanliga Old Guardian tyckte jag var skitgod. 2 st är ett måste för mig!

2 st Carnegie Porter 175 år
Smakade på mässan, blev förtjust och överraskad. Riktigt god! 2 st är ett minium. Starkporter lagrad på bourbonfat.

2 st Nils Oscar Coffee Stout
Ett par år sen jag drack, men jag vill minnas att det var en smarrig kaffestout! Billig också!

3 st Nynäshamns Bötet Barley Wine
Ett barley wine i engelsk stil (ingen humlebomb med andra ord), och jag gillar fan den engelska stilen rätt mycket. I dagsläget nästan MER än den amerikanska. En flaska att smaka, och två att spara på till ett fint tillfälle.

1 st Deus Brut des Flandres 2010
219 kr för denna belgare. Men det är inte vilken belgare som helst, det är en belgare som fått leva ett andra liv i Champagne! Köper denna tillsammans med tre vänner, vilket gör den mer prisvärd liksom...

1 st Amager Drei von Dänen
Så vitt jag förstår en överjäst imperial porter med rökmalt, lakrits, muscovadosocker och honung som de bryggt tillsammans med Mikkeller och Nørrebro Bryghus (rätta mig om jag har fel). Låter iaf riktigt intressant!

1 st Midtfyns/De Molen X Porter
Även denna ska vara en överjäst imperial porter. Ett sammarbete mellan Midtfyns (jag tänker BARA på deras snus/tång-öl) och De Molen. De Molen gör mig aldrig besviken, en flarra är ett måste!

1 st North Coast Grand Cru
En öl med agavenektar och pilsnermalt som grund, sedan en mindre mängd humle och en belgisk jäst. Den lagras avslutningsvis på ekfat av något slag. Det låter gott i min hjärna.. :)


Mest noterbara bortfall från inköpslistan:
Black Tokyo Horizon, känns inte riktigt intressant. Är det bara jag eller är man lite övermättad på stoutmonster? Tokyo* tyckte jag var rätt äcklig, Black har jag ej smakat, Dark Horizon tyckte jag var grym.

Lost Abbey Framboise De Amorosa känns däremot jätteintressant, men alldeles för dyr för mig. Jag överlever nog... :)



Klart jag skulle vilja köpa och prova nästan alla öl i släppet, men som ni förstår är "föräldrarledig" inget man tjänar pengar på direkt och "nöjeskassan" står längst nere i ekonomin... ;)

Kommentarer