Jai Alai och Neither

Dagen innan öl och whisky-mässan tyckte jag att det satt på sin plats att ta några goda öl som uppvärmning (tyvärr blev jag lite fööör uppvärmd...). Sen glömde jag helt enkelt bort att blogga om det, och nu när jag ändå inte har så mycket att säga passade det perfekt att hitta noteringarna igen..

Nåväl, here goes:

Cigar City Jai Alai IPA (7,5%)

När jag snurrade glaset och sniffade fann jag mycket som tilltalade mig. Mycket citrus på olika sätt; citruskaramell, inlagda citroner. Det luktade sött och gott, men även som en fuktig stor skog. Smaken höll det doften lovade; det blev ett väldigt trevligt möte med tungan. Lagom söt, lagom besk. Påminde mig på ett bra sätt om SKA Modus Hoperandi. Sådär som man vill att en bra IPA ska smaka och kännas.

Cigar City har hitills överraskat mig med att vara så jäkla balanserade och lagom (dock tyckte jag Nielsbohrium var lite over the top). Denna flaska Jai Alai var säkert lite "trött" (som humlejunkies så gärna kallar en IPA som är äldre än 1 månad... ;) ), men jag tyckte den var helt fantastisk ändå! JAG GILLAR FÖR FAN!


Cigar City/Grassroots Neither DIPA (9,25%)

Denna härliga flaska bytte jag till mig med Kristopher, så tack ännu en gång! Drycken då?

Näsan möter ännu en gång tall och fuktig skog, men även blodgrape. En lite unken sötaktig maltdoft ligger där och pyser också, inte helt uppskattat. I smaken återkommer den härliga skogen igen som rundas av med en fint balanserad beska, men jag tyckte även den var lite knivig och spritig. Levde inte riktigt upp till förväntningarna...

Ja, alltså det här med DIPA är ju inte riktigt min cup of tea måste jag erkänna. Problemet med DIPA är att maltsötman och malten får för mycket utrymme, och drycken blir lite "ofräsch" liksom. Även om denna var god så är det ingen öl jag kommer att dregla över. Har jag chans att köpa den igen kommer jag inte tveka dock. JAG GILLAR, men inte så dundermycket.

Kommentarer