Dugges 1/2 Idjit! vs Idjit!

Var lite sugen på något extra gott igår, och min sista flaska Idjit! var det min blick fastnade på. Tänkte då att jag kunde jämföra den med lillebror halvidiot, när jag ändå hade båda hemma.

Nu sitter jag här dagen efter, lite mellow, och lyssnar på nya M83 på Spotify. Fönstret ut är immigt och utanför skiner solen.. en härligt fin höstdag! Väldigt lagom start :)

Dugges 1/2 Idjit! (7,0%)
imperial porter

Både i lukt och smak är det något jag känner igen, men inte kan placera. Det dröjer ändå till sista slurken, tryffel (alltså, den typen av tryffel som är en godsak - inte svamp)! Jag hittar även annat gott i doften; likörfylld choklad, mjölkchoklad, örter, kaffe och lite lakrits. Väldigt behaglig balans på allt också.

Smaken är kryddig, maltig och smaskig med fin kolsyra. Tryffeltouchen gillar jag verkligen. Den är en lagom rostad och lite torr dryck, som tyvärr känns lite för tunn och har en beska jag inte gillar. Blir lite ofräsch när den blir avslagen, vilken hände förvånansvärt snabbt.

Jag tycker det är en riktigt god öl. Dugges levererar en lagom stark och behaglig porter/stout. Jag skulle dock hellre ha den på en 33 cl flaska, för att behålla den fräsch liksom... JAG GILLAR ändå :)


Dugges Idjit! (9,5%)
imperial stout

Allt känns förändrat i storebror. "Lagom" har blivit "perfekt balans". En tjock svart rackare omfamnar glasets insida (haha, fan börjar få slut på olika formuleringar för "hälla upp öl"), lämnar fina hinnor när den rinner ner.

Näsan min battlar med romrussin och karamell. Ah, fantastiskt! Allt lillebror har finns även här, men förstärkt! Men fortfarande fint balanserat som sagt.

Den smakar maltigt och rostat. Tjock och vacker. Tryffeltouchen finns här med följt av en varm smak av romrussin. Yum!

Jag blir glad och lugn, och tänker ännu en gång att Idjit! är banne mig en riktigt bra imperial stout. Till och med när jag jämför med de tunga internationella rackare jag slagits med.. JAG GILLAR väldigt mycket!


Kommentarer