Anders, Ingrid och Draken. Tre riktiga DIP(A)shits...

Körde ett lite DIPA-rejs idag med "svenska" DIPAs idag...

Började med Anders DIPA (8,7%) från Eskilstuna Ölkultur.

Väldigt ljus och fin. Luktar blommigt aprikos och smakar liksom goda små aprikoser, godis och smarrigt. Väldigt lätt och elegant kropp med en bestämd men väldigt lagom beska. Känns inte maltig eller sötsliskigt alls. Pilsnermalten som störde mig första gången känns nu väldigt välplacerad.


Oppigårds Drakens DIPA (8,5%)

Jag fattar inte grejen och hypen med denna riktigt. Kanske lika lite som jag fattar hysterin över DIPAs överhuvudtaget. Nåväl, ölen då. Färg som en mandarin typ. Väldigt humlig tropisk doft, inbjudande liksom. Smakar mycket humle, men jag stör mig på hur söt den känns och hur spretig den är. Nja.. Den är god, men inte riktigt en öl för mig.


BrewDog Hello my name is Ingrid (8,2%)

Inte svensk egentligen, men visst fan har svenskarna tagit den till hjärtat? Fin mörkorange färg. Jag gillar verkligen hjortrontonen i både doften och smaken, mycket bra idé! Humlen finns där, men ligger inbäddad i hjortron och malt - bra balans. Jag stör mig återigen på sötman i ölen, det känns lite sunkigt och ofräsch till slut. En halv öl räcker för mig... Den är god, men som med Drakens - inte en öl för mig.

Behöver jag säga vilken som var bäst ikväll? (Okej, Anders DIPA var överlägset bäst)


Kan även nämna två öl jag provade igår, De Molen Rasputin och De Molen Bed & Breakfast.

Rasputin gjorde mig lite besviken. En trevlig imperial stout var den, men icke mer än så. Lite för färsk tror jag.

Bed & Breakfast tyckte jag därmot var riktigt fräsch och härlig. Konstig mix av ljus öl och kaffe, som funka hur bra som helst. Mycket kaxigare än Mikkellers Koppi tycker jag...

Har annars sysselsattit mig med ölhantverk...

I fredags tappade vi Apollo Kids Pale Ale: En APA med mycket fokus på humle, och väldigt lite på malt. Ljus och fin. Körde på engelsk, slovensk och nya zeeländsk humle, lite udda men jag tror de kommer funka bra ihop. Landande på fina 6,1% alkohol och IBU på ca 50.

Och idag bryggde vi nyss klart Dark Phoenix, en dark belgian strong ale. Härlig dadelsirap i koket, blygsamma mängder tysk humle och en MASSA special malt. OG på 1,092 - så stark blir den nog.

Kommentarer