Baka bröd

Jo, förutom att samla - dricka - brygga öl tycker jag även om att baka bröd (och laga mat). Tyvärr jobbar jag så mycket i vanliga fall att jag inte har tid... Men nu när jag är ledig ska det bli ändring på det!

Började här om dagen med att baka ett tyskt dinkelbröd.
Tror inte man får lägga ut recept från en kokbok, så jag låter bli. Kokboken heter Jorden runt på 80 degar och jag rekommenderar den verkligen! Brödet blev sjukt gott. Vete, råg och dinkel med anisfrön och en knaprig kant... mmmmm!

Har redan siktat in mig på nästa brödbak, ett tyskt ölbröd (så klart)!

För övrigt har vi startat bryggsäsongen med en "typ saison", en brun höst-saison. (Det är väl den närmaste definitionen, säkert inte helt korrekt.)

Vi har döpt den till FOLKSPILLRAN

Tanken var från början att göra en folköl med alla humlerester, jäst (en nästan utgången belgojäst) och maltextrakt vi hade hemma. Sedan improviserade vi lite utifrån det med korianderfrön, pomeroskal och annat smått och gott.

Blir ca 25 liter på runt 4,2% om den jäser ut bra.. Känns riktigt spännande med en så "experimentell" bryggning, där man inte riktigt vet vad man får... ;)

Kommentarer