Stout-chokladkaka

Så, idag jobbade jag min sista dag år 2011. Resterande dagar blir i sällskap av mina barn. Självklart ville jag då bjuda mina arbetskamrater på en kaka, en kaka som bara jag kan baka.

En med öööööl, så klart.

Hittade inga recept när jag sökte på svenska, men amerikanska fanns det gott om. Valde ut denna, och skalade om den till ungefärliga svenska mått och sedan hälften på det.

Stout-chokladkaka
2 1/2 dl stout (jag tog en Nils Oscar Imperial Stout, för den är väldigt "lagom")
150 g smör
1 3/4 dl kakao

4 3/4 dl mjöl
4 3/4 dl socker
0,5 msk bakpulver
3/4 tsk salt

2 stora ägg
1,5 dl cream fraiche


Kör igång en bra skiva (i mitt fall Non Phixion - The future is now, "underground" gangstarap). Sätt ugnen på 175 grader Celcius, smöra och bröa en form.

Hall öl och smör i en kastrull.

Värm sakta tills smöret har smält, rör då i kakao. Ta från plattan när smeten är blandad och fin. Låt svalna..

Rör ihop mjöl, socker, bakpulver och salt.

Vispa ihop cream fraîche och ägg. Blanda i den svala chokladstoutsmeten.

Rör sedan försiktigt i mjölmixen.

Häll i form.

Grädda i mitten, eller strax under, i ca 35 min.
(det är en halv choklad-öl-tiger!)

Reflektioner:
Gör jag om den skulle jag nog ta en kraftigare stout, och 3 dl. Sedan skulle jag skippa saltet och ta 2 dl cream fraiche. Slutligen skulle jag nog ta TVÅ mindre djupa formar (denna jävel tog drygt 50 min att grädda och var fortfarande kladdig längst inne).

Det var en god och mastig kaka i övrigt. Gotti gott!

Kommentarer

  1. Ser god ut!! Hörde att den blev uppsakttad på jobbet... Trevlig helg och skål!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar