Gräsänkling och ett berg disk, vad gör man?

Diskmaskinen pajade igår, och diskberget växte. Å inte fan ville nån av de små liven ställa sig och göra nån nytta, inte när dom visste att JAG skulle vara hemma, och DOM skulle åka iväg idag... ;)

Nåväl, tycka synd om sig är gott.

Efter att jag lämnat dom på Bromma Flygplats gick jag till Systembolaget och köpte ett par öl jag aldrig köpt förr. Blev lite chockad över det enorma utbutet av lager.. Sedan åkte jag hemåt med Radical Brewing som sällskap. Väl hemma började jag beta av disken, OCH ölen.

Brutal Brewing Crusin' Lager gick lätt ner. Helt OK. Kan nästan köpa igen.

Slottskällan Vit (folköl) var också OK. Kommer nog inte köpa igen, finns bättre. Gott till en macka med kallrökt lax och ost....

Oppigårds Golden Ale föll mig inte riktigt i smaken. God, men inte min typ. Inte igen.

Bonus idag är: middagstips!

Vi säger att du är hungrig, att du har letat igenom skåp och kyl, och att allt du hittade var detta:

Då är det din lyckodag, för då ska jag visa hur man gör en asgod linssoppa!

Sätt på en bra skiva, i mitt fall The XX - XX. Hacka löken så jävla fint eller grovt du vill, värm olja i kastrull, KNÄCK EN BIRA.

Oppigårds Starkporter var grymt god! Rostad doft, tjock och rostad smak. Nästan rökig. Riktigt fin. Den kan nog slinka med nån gång.. Lite mer humle och lite mer alkohol så kan den nästan battla med en Yeti!

Fräs lök tills den är mjuk, tillsätt då pressad vitlök och hackad chili. Fräs en stund. Sedan tillsätter du krossade tomater, buljongtärning, vatten (ca 4-5 dl), mynta (minst 1 tsk), krossad koriander (1/2 tsk) och linser (1-2 dl).

Koka upp, och låt det puttra tills linserna börjar bli mjuka.

Under tiden river du skalet från en halv citron (spar citronen, saften behövs senare), hackar en valfri mängd persilja och rostad hel spiskummin (1 tsk) i en torr stekpanna. Mortla sedan spiskummin och tillsätt den med persilja och citronskal i soppan.

När soppan ser klar ut pressar du i citronen och käkar skiten!

Gotti gott!

Kommentarer