Generös ölbjudning

Jag hade sedan länge lovat att bjuda både min pappa och Thomas på Infinium. Igår fick bli det tillfället.. hemma hos Thomas.

Började kvällen med ett mousserande vin som min pappa hade med sig. Ett halvrosa vin gjort på enbart blåa druvor, vilket gav en helt annan karaktär. Det var lite kärvare och fruktigare än ett gjort på vita druvor.


Får återkomma med extakta namnet, men det var iallafall från Louis Bouillot och från 2003. Det var riktigt gott.

Stillwater Autunmal
belgisk ale med inspiration från Tyskland?


Var egentligen rätt svår att sätta fingret på. Doftade syrligt maltig, fruktig och torkade fikon. Såg ut som avloppsvatten, men smakade väldigt fräscht och fruktigt. Som en maltig veteöl, fast ändå inte. Den var faktiskt riktigt supergod, galet lättdrucken också. JAG GILLAR!

Thomas grävde sedan fram en riktig höjdare från sin magiska kyl.

Stone Double Bastard (2009)


Doftade som man kan föreställa sig att en honungsdoppad humlekotte skulle kunna lukta. Stor fuktig tallskog blandat med söt malt. Smakade riktigt amerikanskt, så klart. Den barriga humlen återkom i smaken och avrundades med en GROV men snäll beska. JAG GILLAR GILLAR GILLAR!

Sedan var det dags för huvudgästen att halshuggas och tömmas.

Infinium


Den var lite mindre kyld nu än sist jag drack den, vilket fick den att lukta och smaka mer som en öl. Tyckte fortfarande det var mycket äpple i doft och smak, att den var elegant och som ett riktigt gediget hantverk. Knappast prisvärd, men riktigt trevlig. JAG GILLAR

Kvällens stora WOW kom ändå sist. En flaska svart dryck från Norge.

Nøgne Ø Imperial Stout


Det första som egentligen slog mig var avsaknaden av humle, vilket jag efterlyst litegrann. Istället fann man en stor och fräsch chokladig doft som hetsade en att BÄLGA i sig vätskan! Munnen slogs med bourbon-fat, godis och bitterchoklad. Gott gott!

Vi testade även att äta en bit vaniljglass till, vilket var himmelskt om något. Gick till och med så långt att vi hällde på öl på glassen... yum yum yum! Nä ni, den här stouten var precis så god som man kan önska sig. JAG GILLAR VERKLIGEN!

Kommentarer

  1. Gottegris där! Har en Nøgne Ø Imperial Stout i källaren som jag blev väldigt sugen på att öppna nu. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar