En massa lambic, hembryggder och lite död IPA.

Jösses, det blev röjigt mycket öldrickande i helgen!

Började på fredag eftermiddag på jobbet när jag och Thomas plöjde igenom ett par öl. Vi började med min BRONXENG IPA, som är riktigt stabil. Godis och jordgubbe i doft, mycket humle och gottigott i smak. Hojta till om ni ska till Södertälje så bjuder jag på en..


Det lille bryggeri Lakridsporter
Doft: Lite lakrits, havre, bondgård, tjock, lite unken, muscovadosocker
Smak: Tunn, klen, lite sötlakrits, "porter", väldigt god maltighet och lite kaffe i eftersmaken.
JAG GILLAR


Brew of the dead - The return
D: KAFFE! och vanilj
S: Jättemycket kaffe, karamell, rivig beska och fyllig dryck
JAG GILLAR


GENESIS QIIXI (torrhumlad)
D: Humle, syrlig, belgo, mango, apelsin, alkohol, chark
S: TJOCK!, syrlig, massa smak, dominant beska. Svår att fånga
JAG GILLAR (så klart, kan ju inte dissa min egen produkt!)


Oud Beersel Oude Geuze Vielle
D: Äckligt surt, sura sopor.
S: Lätt och surt. Ingen finess
JAG GILLAR VERKLIGEN INTE!


Efter dem gick vi hem till Thomas och tog ett par öl till. Sen kom jag hem och tog en öl... Sen somnade jag i soffan vanlig ordning...

På lördagen bjöd vi min bror, hans tjej och min pappa på middag. Jag bakade tre olika pizzor; en med en massa ost (5-6 olika ostar, oliver, soltorkade tomater), en med skinka & chevré och en med salami & gorgonzola.

Sen bjöd vi på en jäkla massa öl också.

Boon Kriek Mariage Parfait
D: Syntetiska körsbär, syrlig, fyllig, lingon
S: Frisk, torr, som ett ungt rödvin, syrlig
JAG GILLAR


3 Fonteinen Oude Kriek Schaerbeeke
D: Öppen, torr, körsbär, elegant, härlig
S: Extremt fräsch och uppfriskande, väldigt syrlig, jättefin färg och fint skum.
JAG GILLAR VERKLIGEN (helgens bästa öl utan tvekan!)


Oud Beersel Framboise
D: Färska sommarhallon, hallonsoda, sommar, förförisk
S: Inte alls särskilt syrlig, mycket hallon, som besk hallonsoda
JAG GILLAR INTE RIKTIGT


BrewDog IPA is dead

Sorachi Ace
D: Inte riktigt angenäm, hårspray, mint, dillchips, kamomill
S: Smörig, påträngande, lam, parfym, fnask-öl
Bramling X
D: Diskret, nötter, blommig, märks knappt
S: Nyklippt gräs, tråkig, sunk-öl, ointressant
Nelson Sauvin
D: Saltgurka, järn, blommor, tropisk, svarta vinbär, grape
S: Friskt fruktig, tråkig maltbas
Citra
D: Botong, citron, vingummi, svavel, damm,
S: Inlagd citron, vingummi, rätt ok
JAG GILLAR INTE NÅN AV DEM (så värst mycket)!


Brooklyn Sorachi Ace
D: Kamomill, tjockis, överkokta rotfrukter, syrlig
S: Ganska god, men för mycket.
JAG GILLAR INTE RIKTIGT


Vi började fundera på varför man använder sig av en så egen humlesort som Sorachi Ace i en single hop öl.. För oss tre funkade det verkligen inte. I De Molen Vuur & Vlam passar den utmärkt dock. Och vi störde oss även på den tråkiga och lite avslagna maltbasen BrewDog använde i IPA is dead.

Avrundade kvällen med lite ljummen, men supergod öl i form av Brooklyn Black Chocolate Stout, Nils Oscar Imperial Stout och en GENESIS QIIXI (ekfat).

Kommentarer