Röjig fredag med Founders, Mikkeller, Great Divide, Nøgne Ø och Eskilstuna Ölkultur

Röjde som ett as på jobbet för att jag kände vittringen av en extremt tidig dag. Mycket riktigt, slutade 12:30, 2 1/2 timma tidigare än schema.

Efter en snabb dusch hemma drog jag till Thomas, som bjöd på:
1) Ibbe Ale, hans senaste brygd. En knasig dark ale med chipotle, pomerans, ingefära och jäkla massa humle. Den var mycket bättre än väntat. Lite krämig och smaskig, med en chokladton och en ordentlig beska!

2) Founders Breakfast Stout


Lukten av GRÖN SPARRIS naglade sig fast i min hjärna, och släppte aldrig taget. Annars mycket kaffe både i doft och smak. Mycket tunnare än väntat, inget jag kommer sukta efter igen så där..
BETYG: HELT OK (2+)

3) Eskilstuna Ölkultur Anders Dubbel IPA


Doftade aprikoser, tutti frutti godis. Smakade mycket humle och lite aprikos. Härligt humlad och god, menlLite knasigt val av malt tycker jag. Pilsnermalt och vetemalt i en dubbel IPA? Tja.. tyckte pilsnerbeskan tog för stor plats.
BETYG: OK (2)

4) Brasserie Dieu Du Ciel Solstice d’hiver
Riktigt bra barley wine, kort sagt. Bra beska, bra sötma. Bra öl!
BETYG: BRA (3)

Efter dem röjde vi glupskt i oss våra två veteöl (Bloody Wheat och ROLFSBERGET).

Sedan tackade jag för mig och tog stegen mot Joel i Aspudden, vilket tog en hel jäkla evighet. Lantis som jag är åkte jag så klart fel. Svante även kom efter ett tag.

Hos Joel dracks följande:
Mikkeller Koppi Tomahawk x Odoo Shakiso Coffee IPA


Tyckte mig hitta en liten ton av torkat kaffe i doften och även i smaken. Hade jag inte "letat" hade jag nog aldrig funnit den heller. Annars mycket barr, malt och Nanny State! Smakade även som Nanny State, med en bestämd beska. Ingen speciell IPA direkt.
BETYG: ANONYM med stjärna i kanten (1+)

Great Divide Old Ruffian
Tredje gången jag drack den. Rökte även en cigarr i anslutning till båda Great Divide ölen. Karamellig och välbalanserad öl, med kornig och maltig doft. Smekande känsla när man tar en klunk, som växer och utvecklas, och slutar som en härlig värme i strupen.
BETYG: MYCKET BRA (3+)


Great Divide Grand Cru


Härligt mörkröd färg är det första som slår en. Ingen direkt doft (kan bero på cigarren), fantastiskt fruktig och tung smak. Gillar denna mer än de flesta belgiska belgare jag druckit. No doubt! Great Divide know their shit liksom..
BETYG: MYCKET BRA (3+)

Nøgne Ø Dark Horizon 3rd Edition


Slutade rätt spontant med denna grymme dräpare. Tyckte stämning var viktig, så vi drog på ett avsnitt Twin Peaks och hade Burial - Street halo på stereon. Doften av japansk soja och balsamvinäger slår ut det mesta i doftväg. Smak av portvin och dadlar, sött och tjockt. Sötman balanserades av en fin beska.
BETYG: MYCKET BRA (3+)

Kommentarer