Påskhelg med Flying Dog, De Molen och Great Divide

Nu under påskdagarna har jag haft god tid att dricka god öl, bl.a. en massa Flying Dog. Den jag egentligen gillade mest var Snake Dog IPA, ett väldigt balanserat och bra hantverk!

Igår samlades en stor del av min familj. Det blev gott käk och god dryck. Grillade kyckling, lamm och en stor bit lax. Jag hade tagit med mig en del god öl, bl.a. Bloody Wheat och Rusty Old Belgian från Thomas hembryggeri, som gick ner och imponerade. Speciellt gillades belgaren.

Min bror hade köpt tysk scotch ale, Braufactum CLAN, i Berlin. En liten flaska till min samling (tack!) och en magnum till oss alla. Skitsnygga flaskor. Den var smarrig. Vätskan var riktigt grumlig, såg nästan ut som smält mjölkchoklad. Den smakade liksom milt och behagligt, lite toffee, lite humle och lite malt.

Sen var det mina tyngre pjäser som fick spela.

Great Divide 16 th Anniversary DIPA
En ekfatslagrad IPA, vilket liksom inte riktigt går ihop i min skalle..


Drack den på nyår, och tänkte att det skulle vara väldigt intressant att se hur den kändes nu när mina smaklökar har utvecklats en del.

Som sagt, det känns ju himla fel att ekfatslagra en dryck man (JAG) vill ha fräsch. Jag tycker den påminner mer om ett barley wine, och bedömt efter det är den ett väldigt fräscht och gott.

Den har en tät doft av kokos, vanilj och söt malt. Smakar välbalanserat med en vänlig men bestämd beska. Mycket malt med toner av vanilj, och även en eftersmak av bourbon.

Betyg blir: 3 - BRA


De Molen Hemel & Aarde
en dödsrökt imperial stout (utan kolsyra)

Vi var tre som delade på en 33 cl flaska av denna, och det kändes helt lagom. Riktigt jäkla krävande dryck, fast på ett mycket positivt sätt.

Den var inte så svart som jag hade tänkt mig, och inte så tjock heller. Den var ändå behagligt och väldigt snyggt rökig, så pass att den släppte fram andra smaker med. Och allt jag egentligen tänkte när jag drack var: "SALTLAKRITS!"

Kan även tillägga att jag faktiskt drömt (på riktigt) om att dricka en öl som smaka så här. Helt fantastiskt!

Betyg: 4 - SUPER

Kommentarer