Bryggning av VÅRTECKEN PÅ ROLFSBERGET

Var inte i skick att jobba idag, har plågats av nån magdemon eller något. I vilket fall som helst kände jag att det var dags att samla alla tankar kring denna brygghistoria.

Alltså, Herrbryggeriets tredje brygd, veteölen "VÅRTECKEN PÅ ROLFSBERGET".


Bryggning skedde 20/3. Min morbror Erik var på besök och vi kombinerade denna bryggning med en liten familjemiddag, vilket liksom gjorde bryggningen rätt kaotisk.

Mina barn var överallt, mat på hela golvet, god öl serverades (bland annat SKA Decadent DIPA och Oak Aged Yeti) i stora mängder och mitt i detta skulle vi då göra en veteöl.

Vi hade en klar idé för ölen; humle och jäst skulle vara typiskt tyskt, sedan skulle vi pimpa den med en egenkomponerad cocktail av kryddor vi samlat på oss. Så här i efterhand har jag lärt mig att det är rätt svårt att smaksätta en veteöl.

Glömde mäta OG, men Beertools tycker att den bör ligga på 54. Den jäste ut till 14, vilket ger ca 5% alkohol. Alldeless lagom helt enkelt.

Använde ABSOLUT VODKA MANGO för rengörning av slang och dylikt

Vid tappning drog vi upp 6 liter i en bunke och torrhumladegeneröst med Motueka. Mest bara för att...

Vi delade på en flaska BrewDog Paradox Smokehead, den luktade läkemedel, rök och eter och smakade vattnigt och lite. Drack även en EPIC Armageddon IPA och en Mohawk Extra IPA (som jag för första gången tyckte var god!)

ROLF blev till slut en riktigt härlig sveparöl för alla soltimmar i vår. Denna gång design av mig själv, lite baserad på Svantes BRONXENG IPA-design.

Kommentarer