Fredagsöl (Djaevlebryg Eklipse)

Fredagsöl är liksom heligt.

I mitt yrke, där man svettas och anstränger sig fem dagar i veckan, är det riktigt riktigt kungligt med en fredagsöl. Ofta hamnar det nån flaska i jobbkylen, som avnjuts redan minuten efter utstämpling. Har man inte en ölkyl hemma (jävla Thomas!) får man ha lite framförhållning och ställa in nån godbit i vanliga kylen redan dagen innan.

Har dock varit hemma och vabbat idag, så jag har haft tid att planera. Ett par stycken godbitar står där inne i detta ögonblick och fryser! Ha!

Vid varje kylskåpsöppnande, vare sig det är efter mjölk, ketchup eller ägg, har denna Djævlebryg Eklipse stirrat mig i fejjan rätt nonchalant. Eggande liksom.


Bästa man vann till slut, dvs JAG (ölen är ju en öl och ingen man... dött lopp från början).

Första intrycket: "Humlig folköl". Härligt härlig humledoft, jävligt ettrig kolsyra och kort maltighet liksom.

Den växer sedan i och med att den blir lite varmare, smakar sötare och lenare. En liten smak av fikon, mycket gott! Den är ungefär så som jag föreställde mig efter att ha stirrat på etiketter allt för många gånger. Ganska dyr öl egentligen, men riktigt god. En flaska räcker dock för min ansträngda ekonomi och samlarmani!

Kommentarer