Mat - Mjölksyrad morot

I julas var jag uppe i Umnäs och firade med min svärfamilj. Någon i sällskapet hade köpt en burk Tistelvind Syrade Morötter. Hade inte ätit dem på ett par år, och blev positivt överraskad över hur gott det var.

Blev inspirerad och bestämde mig för att försöka göra en kopia.



Så härmed presenterar jag "Syrade morötter a'la Tistelvind"! Ta da!
800 g morötter
200 g kålrot
1/2 äpple
15 g havssalt
3 st lagerblad
1 tsk senapsfrön (jag hade bara bruna)
1/2 tsk torkad dragon
1,5 tsk fryst dill

x Grovriv rotfrukterna, finriv äpplet och lägg i en bunke.
x Häll på saltet
x Krama och massera rotfrukterna tills det rinner rejält om dem
x Blanda i kryddorna
x Tryck ner allt i en REN burk med lock (typ IKEA Korken)
x Lägg en fryspåse med vatten i som tyngd ovanpå
x Ställ mörkt (och inte för kallt)

Pys på locket minst 1 gång / dag, ställ gärna på en tallrik med höga kanter ifall den läcker.

Efter en vecka har den "typ" jäst klart, men jag märkte då att man med fördel kunde pressa ihop rotfrukterna mer, byta ut den gamla fryspåsen med vatten till en lite större/tyngre och låta den stå mörkt (i rumstemp) i ytterligare 2 veckor.

Då saftade morötterna till sig mer, och smakerna gifte sig bättre.

Resultatet blev riktigt bra, och de gick åt fort som fan. Blev inte fullt lika syrligt som Tistelvinds och möjligtvis inte riiiiktigt samma smak, men en billig och enkel kopia som ej krävde särskilt mycket arbete.


Kommentarer