FOLKVANDRINGSTIDEN (4) - funky buckwheat ale x 2

FOLKVANDRINGSTIDEN
funky buckwheat ale



Efter "infektions"-äventyret med Version 3 ville jag med denna gå tillbaks till rötterna igen. Helt enkelt göra den som Version 2; funky och härlig.

Ca 20% boveteflingor, resten pilsnermalt och carapils. Mäskat högt. Primärjäst med tråkig europeisk jäst, sekundärjäst med brett brux.

Finns dock alltid lite utrymme för lek och skoj. En liten del av denna skulle jag ha i röda vinbär, som jag fått, och rosknoppar. I min hjärna kändes detta som ett jävligt kul giftemål. Röda vinbären förväntade jag mig egentligen mest syra från, och rosorna en blommighet som kanske skulle vara svår att dosera/hantera.

Som vanligt med dessa "ovanliga" (opopulära kanske är rätt ord?) smaksättningar som rosknoppar fanns det ej så många bra svar att finna på internetz. Men jag hittade nått medelvärde på 3 g / l som jag körde med. Det var nog för lite, men kul idé som jag kanske kommer testa igen nån gång.

Med röda vinbär och rosknoppar
Utseende: Guldgul/nästan orange, inget skum, kristallklar

Doft: Härlig doft av blommor, rödavinbär, blöt sommarkväll, röd grape, stall, funk, fruktigt, lökigt, gips

Munkänsla: Småsyrlig, halvsöt, väldigt låg co2

Smak: Syrlig smak, fruktigt, lagom mkt röda vinbär. Blommigt, somrigt.

Clean
Utseende: Gyllengul. Stort luftigt vitt skum, väldigt klar.

Doft: Funk, grapefrukt, fisigt (på ett bra sätt), stall, kryddigt lökigt, tropisk frukt

Munkänsla: Lätt med låg kolsyra. Svagt syrlig. Halvsöt lång avslutning.

Smak: Grapefrukt, krusbär, hint av tropiska frukter, grynig/jordig avslutning.

I det stora hela blev båda riktigt lyckade, dock hade jag velat ha mer tryck from rosorna.

INFO
Malt
3000 g pilsnermalt
1000 g boveteflingor
300 g Carapale

Mäskschema
60 min @ 71°C
Laka av med 4l vatten @ 80°C

Kok - 90 min
90 min - 8 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 10 g Lublin
00 min - 40 g Lublin

Jäsning
Kylde ner till 20°C, jäs med 1 rör WLP011 European Ale, och sekundärjäst med 1 pkt WYeast 5112 Brett Brux

Smaksättning
6 l färdig öl med 1,5 kg röda vinbär (i 2 mån) och 18 g rosknoppar (i 2 veckor)

Övrigt
Volym (färdig vört): 22 L
OG: 1,050 - FG: 1,008
Alkoholhalt: ca 5,6% (efter primning)
Bryggdag: 12/2 2015 - Tappad: 22/7 och 9/10 2015
Primade med ca 5 g strösocker / l

Kommentarer