Mat - Chokladhavremjölk

Vi fortsätter på veganspåret, och ett som jag halkade in på när jag fick 18 kg ekologiska havregryn av min bror i lagens namn; havremjölk!



Oatly's och copycats i all ära, men helt ekonomiskt är det ju inte att punga ut rätt saftiga summor nått så enkelt.

Jag utgick från ett recept jag hittade på Underbara Claras blogg, men moddade det såklart.

För att få ut typ 1l havremjölk behöver du:
15 dl vatten
4 dl havregryn (mer för ännu tjockare mjölk)
3 msk neutral olja
en nypa salt

Sen är det så himla enkelt; lägg havregrynen i en matberedare/mixer, häll på vatten, mixa i ett par min, sila genom en saftsil. Done!

Havremjölken i sig är inte så jättekul alltså, den smakar verkligen havre. Grynigt och havrigt.

Därför går man ett steg till och gör chokladhavremjölk av den!

1l hemgjord havremjölk
0,5 dl socker (jag använde vanligt ondskefullt strösocker)
0,5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker

Jaaa, och fuck it, den innehåller SOCKER! Det blir lite sött och gott, men så länge du inte tänker trycka i dig flera liter av den, samt äta socker oavbrutet så spelar det ju ingen roll. Blir asgott ju.

OBS!
Du MÅSTE skaka den noga innan du dricker den, varje gång. Den skiktar sig rätt fort.

Kommentarer