PLÖJMÖRKRET (4) - double american black ale

PLÖJMÖRKRET (4)
double american black ale


Version fyra av en av mina första öl, fortfarande på jakt efter den perfekta balansen mellan humle och svärta.

Min tanke har alltid varit att det inte bara ska vara en IPA med rostat korn, utan verkligen en hybrid mellan IPA och stout. Har därför alltid försökt få till en hyfsat intressant maltbas, och siktat på lite högre fg än en normal IPA.

En maltbas av bl.a. pale ale malt med lite rågflingor, karamellmalt, havregryn och biscuitmalt ger en lite bredare och roligare grund. Blackprinz för svärta, en sk bitterlös svartmalt. Man får färg, men inte alla kärva bidrag som vanlig svartmalt ger.

I humleväg tänkte jag nån slags balans mellan tropisk frukt, tall/kåda och grapefrukt, och valet föll då på Mosaic, Chinook och Simcoe. Potenta och pålitliga US-humlesorter.

Använde mig även av en vattenprofil för black IPA som jag fann på www.port66.co.uk, som liksom ska pusha både IPA och stout.

Tittar man på den tror man verkligen att det är en stout. Kolsvart med ljusbrunt fluffigt skum.

Sen placerar man näsborrarna vid kanten och inhalerar. Doftar tall (nästan grönsåpa), grapefrukt och persika. Väldigt typiskt för en IPA.. Detta följs av lite stoutigare dofter som ek, salmiak och choklad.

I mun är den fyllig, rund och rätt snäll som en stout, men med kantig och bestämd beska som en IPA. Stor smak.

Smaken är mer stout än IPA med mkt fokus salmiak, lakritsrot och choklad. Men även tydliga IPA-inslag av mogen frukt, typ persika.

En trevlig öl som kanske påminner mer om en humlig stout än bipa. Känns betydligt fylligare och sötare än vad fgt säger. Alkoholen märks inte alls. Snygga lacings.

INFO
Malt
3000 g pale ale malt
500 g rågflingor (Briess)
500 g Blackprinz (Briess)
300 g Caramel 40L (Briess)
300 g Biscuit (Castle Malting)
300 g havreflingor (Briess)

Mäskschema
60 min @ 65°C
Recirkulera 5l. Laka av med 5l vatten @ 80°C

Vattenprofil (med Södertäljevatten):
1,4g CaSO4, 1,2g salt, 1,7g CaCl och 0,9g CaC03

Kok - 90 min
90 min - 38 g Pacific Gem (15,7% AA)
10 min - 1/2 tsk jästnäring
10 min - 625 g farinsocker

Post-boil @ 80°C - 20 min
70 g Mosaic

Jäsning
Kylde ner till 18°C, jäs med 2 pkt US-05 mellan 16.5-17.5°C

Torrhumling 7 dagar (rumstemp)
130 g Mosaic
100 g Simcoe
100 g Chinook

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,080 - FG: 1,016
Alkoholhalt: ca 8,6% (efter primning)
Bryggdag: 26/4 2015 - Tappad: 20/5 2015
Primade med ca 4,5 g dextros / l

Kommentarer