OLD GREGG'S ALE SPECIAL - old ale on brett

OLD GREGG'S ALE SPECIAL
old ale aged with brettanomyces claussenii


Ett roligt litet experiment.

Grundölen var en gusher, men rätt god. Ville inte hälla ut den, och lagring verkade inte lugna ner den. Så vad gör man? Ja, ibland brukar jag göra frysdestillerade öl, men just här hade jag en kul idé som "borde" funka:

Att låta ölen efterjäsa med brett c, sisådär 2 år efter tappning..

Sagt och gjort, och mot allas goda råd, samlade jag ihop mina och min pappas resterande flaskor. Hällde allt (plus lite Wintercoat) i en svagdrickeflaska tillsammans med slattar från Continental version 1 och version 2, och lät den stå några månader..

Den jäste från 1,024 ner till 1,006 på ca 3 månader, och låg därmed på en abv runt 12%.

Till utseendet brun/djupröd med ett fräsande skum som lämnar en minimal hinna.

Doften är MASSIV. Romindränkta russin, mogna röda vinteräpplen, marsipan, bittermandel, läder och Calvados!

Ganska fyllig med en kittlande kolsyra, lite överraskande med tanke på hur "torr" den borde vara. Lite kantig beska med en söt eftersmak.

Smakar bränt socker, kolafudge, russin, Calvados, äppelmust, läder och knäck.

Väldigt häftig och mäktig prototyp. Ska se till att brygga om den på större skala.

Recept och allt sånt finns på inlägget om grundölen..

Kommentarer