SUCH JUICE, MUCH WOW - mosaic pale ale

SUCH JUICE, MUCH WOW
mosaic pale ale


Det var ett tag sen sist va? Är det nån som ens läser nu?

Idag tänkte för ovanlighetens skull skriva ett inlägg om en öl som INTE är typ 1+ år gammal (än) iaf.

Detta är en "Mosaic single hop pale ale" som jag bryggde i våras nån gång.

Mosaic är ju en sån där oerhört trevlig humlesort, NÄR MAN FÅR TILL DEN. Jag upplever den oftast som väldigt lökig med väldigt mycket passionsfrukt. Men det handlar nog väldigt mycket om vad ens lilla hjärna associerar aromerna med..

Gott är det iaf.

Under år 2015 gjorde jag en del "humliga" öl. Jag trodde att jag hade knäckt koden, löst gåtan. Jag skulle få till helt magiska och humliga öl. Det sket sig ju rätt rejält kan jag säga... ;D

Den här ölen är nån slags motreaktion till alla dem. Här skalade jag ner, körde på biffig humle och en neutral jäst, samt testkörde att ha i mjölksyra i mäsken - för att väga upp oxidering eller nått.

Väldigt inspirerad av All In Brewing Unsecret Ingredient - Mosaic.

Upphälld i glaset skådar jag en kissgul och väldigt klar öl med ett dåligt skum.

Dem doftar vääääldigt mycket Mosaic. Helt fantastiskt! Lite bökigt (<- HA! "Bökigt"! Jävla rättstavning), mkt tropisk frukt. Specifikt ananas och en massa passionsfrukt. Får en släng sommarblommor i nyllen också.

Kittlande men mild kolsyra. Mild beska. Halvsöt eftersmak. Lagom fyllig. Gör det den ska.

Väldigt fruktig smak, med ett ton passionsfrukt och ananas dansandes på tungan. Lite maltsirap bakom allt. Men omg, passionsfruktjuice delux!

BRA ÖL! Jag är nöjd!

INFO
Malt
4500 g pilsnermalt
800 g Maris Otter Extra Pale

+ 20 g pH 5,2 stabilizer

Mäskschema
60 min @ 65°C

recirkulerade 5l, lakade av med 5l vatten @ 80°C

Kok - 60 min
60 min - 24 g Pacific Gem (15,7% AA)
60 min - 1 tsk mjölksyra
20 min - 30 g Mosaic
15 min - 1/2 krm protafloc
10 min - 2 krm jästnäring

Post-boil @ 80°C - 30 min
70 g Mosaic

Torrhumling 4 dagar (rumstemp)
200 g Mosaic

Jäsning
Kylde ner till 18°C. Jäste runt 17°C med 2 pkt Mangrove Jack’s M44 West Coast Ale

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,056 - FG: 1,012
Alkoholhalt: ca 5,9% (efter primning)
Bryggdag: 26/3 2016 - Tappad: 14/4 2016
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer