Recension: Feldschlösschen Pilsner

Feldschlösschen Pilsner
tysk pils


Fick ännu ett erbjudade om att testa öl, och jag gillar ju gratis öl så jag nappade såklart igen. When it rains it pours.. beer... liksom.. Fick hem en stor låda, inuti den låden en liten röd burk omsorgsfullt inpälsad bubbelplast. Lite onödigt kanske...

Men det ska bli gott tänkte jag.

Ölen är ljusgul, kristallklar med fluffigt skum som påminner om vispad äggvita. Så som det bör med en pilsner mao. Ingen dagens chock här inte. Stabilt!

Den har en torr brödig doft. Vörtkok (tja, tänk lite brödsirap typ?) blåser förbi. Slutligen hittar jag lite blommig, höig humle som liksom sätter pricken på i't på denna högst ochockerande pilsner. Stabilt, som sig bör.

Den har en mild och trevlig kolsyra, naggande beska. Känns inte alls så värst torr, men ej heller fyllig. Lagomt och stabilt.

Smaken drar lite väl mkt åt det söta hållet för mig. Smakar i övrigt rent och fräscht. Lite brödigt, lite höigt. Lång söt eftersmak med envis beska. Inte lika stabilt pga sötman.

Vad tycker jag då?
Jo, det är en rätt söt pilsner, men fräsch och trevlig liksom. Stabil. Absolut nått jag kan tänka mig att köpa när jag bara är sugen på en billig bra pilsner.  Denna lanserades i Systembolagets fasta sortiment igår (1/6 2016) och man får lägga ut 11:90 + pant för en burk.

Ölen var ett varuprov. Yeeeeh.

Kommentarer

  1. Håller med. Systemet borde f ö ta in fler tyska pilsner, det finns ju så otroligt många bra. (Hemkokt odrickbar 8,7%-ig IPA är det däremot ingen brist på...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rätt glad att Nynäshamns Pickla Pils finns att beställa styckvis på Systemet. Annars tenderar de underjästa ölen att vara "fulöl". Men just denna var iaf godkänd.

      Haha, jag har mängder av barley wine, imperial stout och andra udda stilar på 11-14%. Går ju fan inte att dricka när det är sommar! ;D

      Radera

Skicka en kommentar