Recension: Tuatara Aotearoa Pale Ale (APA)

Tuatara Aotearoa Pale Ale 
pale ale på 5,8% ABV


Jorasåatteee... det dök upp en möjlighet att få prova några öl, och jag är ju inte den som tackar nej till en öl eller två... Det är ju det jag är into liksom.

Detta är en öl av stilen american pale ale kan man väl säga. Kanske även ska lägga till "klassisk". (Trenden just nu är väl så bleka och disiga humle öl som möjligt). Skillnaden mot en "vanlig" APA är att denna är bryggd enbart med humle från Nya Zeeland, där bryggeriet (Tuatara) har sin business.

Som hembryggare har jag ju lekt med humle från NZ med blandat resultat, men oftast brukar jag dra slutsatsen att det aldrig blir lika bra som med amerikansk. Eller iaf likadant, vilket är rätt obvious.

Enough small boom let's boom the boom-ah...

Flaskan i sig är riktigt flashig och snygg! Kapsylen den med. Känns som ett genomtänkt koncept. Lätt den snyggaste flaskan i rummet.

Häller upp och inspekterar. Ljust bärnstensfärgad, kristallklar.. Vitt fluffigt, krämigt  skum som lägger sig som ett filt på ölen.

Förvånansvärt fruktig och annorlunda doft. Fokus ligger på (över)mogen mango och papaya, men jag sniffar även fram svart te, kiwi, krusbär, nyklippt gräs och physalis.

Den känns ganska fyllig och trevlig i mun. Rätt mild kolsyra och bestämd men mild beska. Just how I like it.

Smaken följer såklart doften med mycket tropisk frukt; typ (över)mogen mango och papaya, som här känns tydligare än i doften. Bränt socker swishar förbi. Svart te. Physalis. Gott och trevligt.

Den här flaskan hade typ 2-3 månader på nacken, men kändes ändå riktigt fräsch. (De sätter hållbarheten på 9 månader, bäst-före datum ser man på flaskhalsen)

Jag tycker den var bra. Gillade den.  It's got it going on!



Flaskan var ett varuprov. Släpps på Systembolagets fasta sortiment i juni. Pris: 27,90 kr

Kommentarer