LEIDENSCHAFT - berliner weisse x 3

LEIDENSCHAFT
berliner weisse x 3


Ja, det betyder typ passion för nånting på tyska... och tanken var att göra en passionsfrukts berliner weisse... men sen sket jag i det.

Berliner weisse (och gose) har varit en väldigt uppenbart växande trend bland hembryggare och "crafts" senaste åren. Ingen stil jag egentligen fallit för sådär, men det handlar nog mest om att det inte funnits nå vettiga berliners och gose att köpa i Sverige.

Men nu ba; Gose och berliner på ICA typ .

Komigen!

Klart jag var tvungen att göra ett försök på en sån stil.... Det var dags helt enkelt! Den växande trenden i min hembryggarbubbla 2015 var att jag läste på mer och bättre. När denna öl gjordes hade jag faktiskt lite koll på läget, för ovanlighetens skull..

Köpte lactobaciller som skulle va bra. Gjorde förkultur. Jäste varmt i 48 timmar. Hell yeh, jag gjorde allt! Men inte fan blev den sur för de.. Förkulturen förmodligen "infekterad" av vanlig jäst. Vörten jäste ut utan hjälp, vilket inte är möjligt med enbart lactobaciller.

Men ni vet ju hur jag är, jag är inte den som ger upp.. Slänge i en bottensats från SWAG DRINK. Väntade.... Slängde i en "infekterad" förkultur....

Tappade upp den till slut. Och då var den äntligen suuuuur! Och istället för att smaksätta med typiska frukter och/eller bär valde jag att göra en del "plain", en del med färsk ingefära och en del torrhumlad med Eldorado.

Resultatet blev iaf riktigt bra. Är egentligen inget större fan av alla dessa suröl längre, men de här blev softa. Tyckte speciellt mycket om de två smaksättningarna. Lite synd bara att de blev klara EFTER sommaren istället för innan, helt klart sommardricka.

Till utseendet är alla väldigt lika. Gyllengula, vitt fräsande skum som snabbt lämnar showen och helt kristallklara.

Men i doften skiljer de sig åt väldigt mycket. Den rena varianten luktar yoghurt, blommigt/somrigt med inslag av urin (på ett bra sätt!). Surt liksom. Den med ingefära har en väldigt dominant, men ändå balanserat mild doft av inlagd ingefära. Och lite yoghurt. Slutligen har vi Eldorado varianten. Den har den mest unika doften. Här blir man slagen av en fräsch doft av Piggelin, vitt vin och vindruvor.

Lätt munkänsla med i princip obefintlig beska. Kolsyran är bra, men på gränsen till för mild. Men det är så jag föredrar det. Lång småsöt eftersmak som vägs upp av en snygg syra.

I smakväg känns den rena uppfriskande simpel och ren. Lite inslag av röda vinbär/lingon, citronsaft. Känns surast av de tre. Ingefära varianten smakar ginger ale utan sockerchock och egenltigen inte mycket mer än så. Avslutas med en svag hetta. Eldorado varianten kör vidare med Piggelin och vindruvor. Upplevs som minst syrlig.

Helt klart en trio öl jag är nöjd med och kan tänka mig att göra om nån vår.

INFO
Malt
2000 g pilsnermalt
1000 g vetemalt

recirkulerade 5l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 66°C

Kok - 75 min
75 min - 1 g Pacific Gem (15,7% AA)
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Jäsning
Kylde ner vört till 32°C. Jäste i 48 timmar med en 1l förkultur på White Labs WLP672 Lactobacillus Brevis så varmt som möjligt, inpackad i en tjock vinterjacka i lägenhetens varmaste rum. Tillsatte därefter 1/3 pkt US-05.

Tillsatser/highlights
17/5 - Tar med hinken in i duschen och badar med den. Sätter på en tjock tröja.
20/5 - Tillsätter slatt från SWAG DRINK
22/5 - Noll syra
15/6 - Sur! Tillsätter misslyckad/”infekterad” förkultur.
22/7 - Tappar 10 l. Torrhumlar 10 l med 100 g humle och tillsätter 60 g färsk ekologisk ingefära i 4,5 l.
29/7 Tappar 9 l torrhumlad och 4 l ingefärsbärs

Övrigt
Volym (färdig vört): 25 L
OG: 1,032 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 3,8% (efter primning)
Bryggdag: 14/5 2015 - Tappad: 22/7 & 29/7 2016
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. HAHA... Varför läser jag inte mer blogg? Underbart. Hightlights and lowlifes. Tack Ants. /T

    SvaraRadera

Skicka en kommentar