THE CONTINENTAL (2) - ceder aged braggot on brett

THE CONTINENTAL (2)
ceder aged braggot on brett



Ja! Eller hur? Smaka på det! En mölska med brettanomyces claussenii, lagrad med cederträ.



Så skulle jag kunna summera det hela. Men ni känner mig, jag gillar att ordbajsa lite också.

The Continental är lite tänkt som den där lite fakelyxiga ölen, som vi tar typ 250 kr flaskan för. Där vi säger "Den är jäst med en exklusiv champagne-jäst, bryggd med de finast råvarorna osv bla bla bla..", och du genast börjar associera med lyx, överflöd och en dryck som är starkt förankrad i fina sällskap för fina tillfällen. Vidare tänker du typ "Åhfan, den ska jag skåla med på nyår och imponera på mina vänner! Lätt värt 250 spänn."

Ja, jag raljerar.. men ändå.. Visst är det så att ni tänker "lyx" så fort nån säger champagne? Som om det vore lyxigare eller finare än en öl som fått samma omsorg..

Mikkeller har ju sin Nelson Sauvignon, som är rätt hyfsad (har den tappat senaste åren eller är det bara jag?). Sen finns de ju Deus Brut des Flandres, men jag dricker nog hellre Arboga 10,2 än den... (faktiskt har jag testat dem sida vid sida och föredrog Arboga 10,2...) osv. Det brukar helt enkelt vara mer snack än verkstad.

Så vad gör man som hembryggare? Jamen självklart, man gör sin egen tolkning!

Första versionen blev väldigt bra, men med en lite väl intensiv karaktär av brett c (för mig är det en väldigt fruktig doft åt ananas-hållet)..

Tanken med uppföljaren var att skruva ner brett karaktären lite, och med honung höja känslan av ett sprudlande vin. Citra valdes för dess annorlunda och häftiga arombidrag. Sen ville vi även förstärka det hela ytterligare med en fejkad fatlagring, och när det dök upp cederträ på Humlegården kändes det som ett match made in heaven.

HA!

Det var det inte!!!

Cederspiralen gav ölen en väldigt obehaglig beska, och bara en liten touch ceder.

Truly golden. Jättesnygg! Kristallklar. Vitt skum som snabbt lägger sig. (yeah yeah, you know the drill..)

Doftar härliga sultanrussin, ananas, en skvätt honung, fläderblommor, saffransbullar swishar förbi, jävla cederträ och obestämd citrusfrukt.

Lätt och torr i mun. Grov beska, som att ligga i ett badkar fullt med det vita i en grapefrukt och hångla med det.. Kolsyran försvinner snabbt helt och hållet. Ganska platt. Kunde verkligen ha haft i mer primingsocker.

Smaken är trevligt fruktig. Hittar givetvis grapefrukt, men även sultanrussin, ceder, ananas, fläder, cider och honung.. Gott, men det går verkligen inte att värja sig för den där BEEEESSSKANNNnnnnnn...

Cedern förstörde verkligen en öl som hade kunnat vara riktigt njutbar och elegant. Med lite mer kolsyra och NOLL ceder hade vi haft en "winner!"

När version tre görs blir det nog med 1/3 honung, resten som denna och ABSOLUT INGEN CEDER! Ev. lättrostad amerikansk ek... :D

INFO
Malt
2500 g pilsnermalt
300 g havregryn
200 g CaraPale, Viking
100 g Caramel 40L, BRIESS

recirkulerade 5l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 70°C & 5 min @ 74°C

Kok - 120 min
120 min - 10 g Pacific Gem (15,7% AA)
15 min - 30 g Citra
15 min - 1/2 krm protafloc
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Post-boil @ 80°C
10 min - 70 g Citra

Post-boil @ 40°C
1500 g Mörkö Försommar Honung
1500 g Mörkö Skogshonung

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste med en enkel förkultur på White Labs WLP718 Avize Wine runt 18-20°C. Efterlyste (<- efterjäste, men rättstavningen fattar inte sånt) med White Labs WLP645 Brettanomyces Claussenii.

Övriga tillsatser
11/10 - Tillsätter Brett C, FG är då 1,018.
1/2 - Tillsätter 1,5 vederstav och noterar små svarta flingor som flyter omkring på ölen… Weird.

Övrigt
Volym (färdig vört): 21,5 L
OG: 1,082 - FG: 1,008
Alkoholhalt: ca 10% (efter primning)
Bryggdag: 27/9 2014 - Tappad: 3/3 2015
Primad med ca 5,5 g druvsocker / l

Kommentarer