SWAG DRINK - sour mild ale

SWAG DRINK
sour mild ale



Nånstans i slutet av 2014 började jag känna att alla öl gick åt helvete och att jag inte hade en aning om hur fan man brygger öl. Drog åt handbromsen, och började kika på färdiga recept i böcker och från bloggar.

Tänkte typ "Nu fan kan inget gå fel!"

Hade också snöat in lite på engelska och lågalkoliga öl av någon anledning (hint hint Dykes Brewery hint hint), så när såg ett recept på en Earl Grey Mild Ale på The Mad Fermentationist kändes det givet.

Givetvis gick det åt helvete ändå. Men på ett bra sätt. Ölen fick en släng lactobacill och blev sur.  I och med det blev den plötsligt mer intressant och rolig. Mitt försök att komma ifrån det spexiga och vilda genom att göra en enkel engelsk öl failade alltså.. Men, som sagt, på ett bra sätt! :)

Den är helt kristallklar. Ljusbrun med röda inslag. Fäsande skum som snabbt försvinner.

Doftar mycket röda bär, läder, choklad, med lite blommiga och metalliska inslag.

Sötsur i mun. Hyfsad munkänsla. Ingen beska. Lång söt eftersmak...

Även i smaken är det mkt röda bär, typ lingon och tranbär, samt lite rostad malt och choklad.

Riktigt najs oavsiktlig suris faktiskt. Skulle aldrig ha gissat på att den är i folköls abv heller. Namnet är så lustigt ordvitsigt så du sprängs.. SWAG DRINK, fattaru? Svagdricka! Fast SWAG! Ho ho ho ho heheheheh ha ha haha

INFO
Malt
3000 g Maris Otter pale ale malt
400 g Caramel 80L, Briess
250 g havregryn
140 g Cara 20 EBC, Castle Malting
60 g rostat korn

recirkulerade 4l, lakade av med 5l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 68°C

Vattenbehandling (i koket, med Södertäljevatten som grund)
2,1 g CaSO4
2,1 g NaCl
2,7 g NaHCO3

Kok - 60 min
60 min - 8 g Pacific Gem (15,7% AA)
10 min - 1/2 krm protafloc

Jäsning
Kylde ner vört till 20°C. Jäste med 2 pst Danstar Windsor ale runt 19-20°C under en vecka, därefter i rumstemp

Övriga tillsatser
2/1 - Vid tappning lät jag 10 g Earl Grey te dra i 1 l vatten i 5 min. Det tillsatte jag sedan i 18 öl (övriga liter öl gav jag bort.. men det är en helt annan historia...)

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,042 - FG: 1,014
Alkoholhalt: ca 3,6% (efter primning)
Bryggdag: 11/12 2014 - Tappad: 2/1 2015
Primad med ca 4 g druvsocker / l

Kommentarer