PROVIDENCE - biere de garde

PROVIDENCE
biere de garde



Det var så himla länge sen vi bryggde den här så jag kommer helt ärligt talat inte riktigt ihåg tankegångarna inför den. Men jag har för mig att det var en rätt spontan bryggning. Om ni känner mig så vet ni att jag planerar nogrant vilka och hur många brygder som ska göras varje halvår.

Men den här kom alltså till utanför den vanliga planeringen. Tror det var för att jag hittade White Labs French Ale och fransk humle i sortimentet hos Humlegården eller MaltMagnus, sen gick jag loss på nån slags tolkning av stilen. Enda utgångspunkten var den där biere de garden som brukar släppas på systemet varje år.. En öl som är en öl utan att sticka ut så värst liksom.

Och just så ville jag att den här skulle bli.

Blev den det då?

Ja! Hör och häpna; den blev ren, snygg, elegant, maltig och god!! Den första tiden på flaska var det en slags öl, för att sedan genomgå nån slags transformation lite senare och bli en annan. Det var lite olyckligt, då den ölen den var från början var riktigt bra. Det den blev senare hade lite för hög kolsyra och en ton av äpple, men för övrigt bra.

En kraftigt "FRÄÄÄÄS" hörs när man bryter loss kapsylen. Ölen som hälls upp är gyllene honungsfärgad, helt magiskt kristallklar. Skummet, som är stort och vitt, fräser bort snabbt, men lämnar en ring runt glaset.

Doften är väldigt ren och maltig. Luktar som äpplig och nötig maltsirap typ. Svårt att beskriva. Det är liksom rent och snyggt ändå.

I min känns den lätt och sprudlande. Vädligt pigg kolsyra med småsmå bubblor. Obetydlig beska.

Smaken är även den väldigt ren och maltig. Ljus maltsirap, och även här lite moget äpple. Typ noll alkohol.

En snygg och väldigt ren öl som jag gärna skulle brygga igen. Utan krusiduller liksom. Ibland behövs det inte mycket mer än så.. :)

INFO
Malt
4500 g pilsnermalt
1000 g viennamalt
200 g Caramel 40L, Briess
100 g melanoidinmalt
100 g amber malt, Crisp

recirkulerade 5l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
10 min @ 52°C, 60 min @ 65°C, 5 min @ 74°C

Kok - 90 min
90 min - 13 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 30 g Strisselspalt
20 min - 1/2 krm protafloc
10 min - 1 tsk jästnäring

Post-boil @ 80°C
20 min - 70 g Strisselspalt

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste med en dubbel förkultur av WLP072 White Labs French Ale runt 18°C under en vecka, därefter i rumstemp, följt av lagring vid 2°C i 2 veckor.

Övrigt
Volym (färdig vört): 20,5 L
OG: 1,070 - FG: 1,014
Alkoholhalt: ca 7,5% (primning)
Bryggdag: 12/9 2014 - Tappad: 26/10 2014
Primad med ca 4,5 g druvsocker / l

Kommentarer