HEADHUNTER (v. 3) - sake femented american barley wine

HEADHUNTER (v. 3)
sake fermented american barley wine



Startar med lite rant, med glimten i ögat bör jag kanske tillägga...

När jag kollar tillbaks på mina gamla recept märker jag tydligt att mina öl från förr var lite mer "intressanta". Det var mycket mer spex, "konstiga" ingredienser, konstiga stilar, konstiga twistar på allt osv.

När jag började brygga för 5 år sen var ölklimatet i Sverige en HEEEEELT annan sak än den är nu. Det fanns inte många svenska öl som var spexiga och fräsiga. Eskilstunas Basilika Saison och typ Nils Oscars Coffee Stout är väl så nära man kan komma "spexigt" på den tiden.. Finns säkert fler och bättre exempel, men ni fattar? Det var lite "tråkigt" helt enkelt..

Som nybliven och entusiastisk hembryggare var ju det naturliga valet då att göra knasiga öl själv. På gott och ont. Ganska mycket ont..

Nu däremot har det blivit nån slags tävling i att göra det som är längst ifrån en öl, men fortfarande en öl. Allt som finns ska tillsättas i en öl. Och då börjar jag helt plötsligt längta efter rena, stilenliga öl utan en krusiduller. Det har visat sig tydligt i både vad jag köper och vad jag brygger.

Jag har blivit "tråkig" helt enkelt.. ;)

Dagens öl är ett amerikanskt barley wine, som jag jäste med sake-jäst och torrhumlade med bl.a. Sorachi Ace. Ett sånt där koncept öl med fokus på Japan. På nått sätt.

Konstigt nog är det ett lyckat experiment. Beror väl på vad man tycker om Sorachi Ace, men ölen är  i grunden bra iaf...

Den är mörkt bärnstensfärgad, liksom brunröd. Nästan helt klar. Skummet är smutsvit och väldigt fluffigt. Sen härligt klibbig och inbjudande ut.

Doftar bourbon, som solmogna apelsiner, direktplockare från ett träd i ett varmt och fuktigt land. Sniffar mer och känner Pina Colada, läder, sprit, och kokos. Ganska märklig doft, men ändå god.

Den är hyfsat fyllig och klibbig, skulle kunna vara nått snäpp sötare och rundare. Låg kolsyra, mild men tydlig beska.

I smaken återfinner vi Pina Colada, läder, toffee, knäck, kokos och färskpressad apelsinjuice. Även detta låter ju skitmärkligt för att vara ett us barley wine, men det funkar!

Jag är faktiskt nöjd med den, kommer säkert brygga den igen nån gång.

INFO
Malt
4700 g pale ale malt, Briess
500 g Caramel 80L, Briess
230 g melanoidinmalt
200 g Victory malt, Briess
100 g amber malt, Crisp
1 msk 5.2 pH stabilizer

recirkulerade 5l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
10 min @ 52°C, 60 min @ 65°C, 5 min @ 74°C

Kok - 120 min
120 min - 45 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 500 g DME
20 min - 40 g Amarillo
20 min - 500 g eko råsocker
15 min - 1/2 krm protafloc
10 min - 1 tsk jästnäring

Post-boil @ 80°C
10 min - 50 g Pacific Jade
10 min - 30 g Nugget

Torrhumling - 6 dagar (sedan kallkrasch i 1 dag)
70 g Nugget
100 g Sorachi Ace
60 g Amarillo
50 g Pacific Jade

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste med en dubbel rörkultur av WLP705 White Labs Sake Yeast runt 17-19°C under en vecka, därefter i rumstemp.

Senare tillsatser
28/11 - 200 g eko strösocker för att höja ABV

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,090 - FG: 1,026
Alkoholhalt: ca 9,7% (efter senare tillsatser och primning)
Bryggdag: 16/11 2014 - Tappad: 21/12 2014
Primad med ca 4,5 g druvsocker / l



Kommentarer