DIVINE ASSASSIN - sour brown ale x 2

DIVINE ASSASSIN x 2
oak aged sour brown with myrica gale 
oak aged sour brown with black berries

Den här ölen kom till av två anledningar:
1) Hade en öl som (STAY WIT ME), som själv inte hade blivit sur på egen hand, men satt på en guldgruva till bottensats. Erfarenhet sa mig att om jag återanvände den bottensatsen till en ny öl så skulle den bli härligt sur!
2) Orkade inte göra en helmaltsbryggning, men behövde tappa ölen som låg på jästen.

Så vad gör man?

Jo, man gör en spraymalts bryggning för första gången på 4 år, och stöper lite malt och kastar den åt vargarna. Typ.

Sen kan man leka loss med den ölen som blev, för "den var ju ändå inte seriös"...

Delade batchen i två delar. En del med fransk ek och pors, och en del med fransk ek och björnbär.

Hade helst plockat porsen själv, men blev bekväm och köpte torkad. Tillsatte den som jag gör med humle; torr i sekundär. Gav inte så värst mycket kan jag säga...

Björnbären lät jag koka upp med en skvätt vatten, sen mosade jag den lite lätt och tillsatte i sekundären. Funkade bra, ända tills tappningen. Min pumphävert satte igen av allt mos och jag fick ta till en desperat lösning; Hälla ölen genom en saftsil rakt ner i priminghinken ;)

Inte första, eller sista gången det hände kan jag tillägga...

Namnet då? Nån som sett världens "bästa" sci-fi serie, Lexx? Inte?! VAAA... Finns en karaktär som heter Kai där, last of the brunnen g. Han var en slags odödlig lönnmördare som kallades "divine assassin".

Divine Assassin med pors och ek


Mörkbrun med fräsande skum. Kristallklar. (börjar känna mig som en skiva som hakat upp sig.. "..fräsande skum... kristallklar...")

Doftar choklad, kryddig fransk ek, skog, spritfat, gin och konstigt nog även en släng fläderblomssaft helt plötsligt.

Rätt torr smak. Sur, utan att gå till överdrift. Väldigt väldigt mild kolsyra med småsmå bubblor. Alldeless för tunn, på gränsen till vattnig.

Smakar som att äta mjölkchoklad i en fuktig höstskog, samtidigt som man dricker citronsaft och gin, och trycker i sig en näve lingon. Efter det kryper man in i ett gammalt spritfat och äter salmiak. Känner ni igen er? Yeeeeeah.. Alla har väl varit där nån gång. Hög igenkänningsfaktor.

Ganska enkel suris. Helt ok.

Divine Assassin med björnbär och ek


Snyggt djupt roströd färg. Kristallklar (otippat va?) till en början, medan de sista skvättarna är helt disiga. Fräsande skum (som sagt...) som inte lämnar några rester öht.

Syltig och fräsch arom av sommarhallon och lite björnbär. Bakom det lurar lite ek och nagellack. Ja, som typ BOBs Hallonsaft med ek och nagellack kan man väl förenkla det. Fast inte lika övertydligt mkt hallon. Så alltså inte...

Lätt munkänsla. Lite kärv syra. Bättre kolsyra. Störs inte like mycket av vattnigheten i den här, även om den är på gränsen till för tunn.

Smak av sura sommarhallon, kryddig fransk ek, och litelite mjölkchoklad. Rejäl men inte överdriven syra.

En riktigt trevlig bärsuris. Hade aldrig gissat på dme.

INFO
Malt
1000 g Light DME
500 g Wheat DME
200 g rostat korn, Crisp
200 g Special b, Castle Malting
300 g chokladrågmalt, Weyermann
100 g Victory, Briess
100 g amber malt, Crisp

Stöpte all malt i 2,7l vatten som låg mellan 65-70°C i 30 min. Silade av det genom en saftsil (lakade ej ur!), och tillsatte det vid 10 min innan kokslut.

Kok - 60 min
60 min - 5 g Pacific Gem (15,7% AA)
30 min - 350 g maltodextrin
20 min - 20 g Svalöf Mauritz
0 min - 30 g Svalöf Mauritz

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste i rumstemp med jästkakan från STAY WIT ME.

Övriga tillsatser
28/12 - Tappar om ca 16 l. 6 l med 14 g franska medium toast ekkuber och 10 l med 20 g ekkuber.
22/3 - Tillsätter 2,5 kg björnbär till den som innehåller 10 l. Och tillsätter 1,2 g torkad pors i den andra (6 l)
24/4 - Tillsätter 1 dl porsbrännvin till Pors&Ek versionen

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,046 - FG: 1,006
Alkoholhalt: ca 5,4% (efter primning)
Bryggdag: 27/10 2014 - Pors&Ek tappad: 24/4 2015, Björnbär&Ek tappad 22/7 2015
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer