DIVINE ASSASSIN (2) - oak aged sour porter

DIVINE ASSASSIN (2)
oak aged sour porter



Såååå, allt jobb med version 1 var för att kunna göra den här! Har en viss fascination för sura porters/stouts, och har haft det enda sen den gången för typ 4-5 år sen jag drack Den Gale Brygger Gl. Bådmands Porter.

Mina tankar inför den här var iaf att jag ville ha en grundöl som smakade mycket, som likagärna skulle kunna vara en ren porter och smaka gott. Sen skulle jag sura ner den, funka upp den och eka den.

För att få till en bra grundöl med mycket karaktär åt kakor, farinsocker och maltighet valde jag att ha en rätt stor mängd brunmalt i mäsken. Valde även att använda chokladmalt för en mildare rostning, och ambermalt för att ytterligare förstärka intrycket av knäckebröd/kakor. Btw, nån annan som har upplevt att brunmalt suger åt sig enorma mängder vatten och vägrar släppa? Blir som världens gröt bara... Men smaken är så otroligt nice att det inte går att låta bli.

Använde ekspiral (köpt från Humlegården) för första gången här tror jag. Helt klart bättre än flisor och ekkuber. Ger en mer riktig ekton, och har betydligt kortare kontakttid än kuber, samt att man även kan få tag på amerikansk ek. Ska fortsätta och laborera med spiraler nu i vår...

Använde bottensatsen från DIVINE ASSASSIN plus ett rör White Labs Brettanomyces Lambicus. Jag ville verkligen ha svettig häst, stall och allt sånt där konstigt i den här ölen! Tillsatte även slattar från en del kommersiella öl vid senare tillfälle (hänvisar till "Övriga tillsatser")

Som vanligt bildas ett stort fräsande skum, som försvinner på nolltid utan att lämna några rester. Ölen är mörkt svartbrun, man kan se igenom den om man håller den framför en lampa. Helt kristallklar också.

Doftar aaaaaallt möjligt! Från kall till rumstempererade gick den igenom en MASSA olika stadier. Amma ganna drop it like it is: Häst, stall, mjölkchoklad, kallt kaffe, ek, kakor, vanilj, medicin, nyöppnad chokladask (typ Alladin), vinter, bränt trä, tjära, tantparfym och kåda... puh...

Förvånansvärt fyllig och söt i mun. Småsmå bubblor, väldigt mild kolsyra. Lång sötsur eftersmak, utan att bli "crazysour"..

Smaken är lite mindre komplex än doften; kaffe, sura körsbär, chokladkex, "funk", citronsaft, jord och kåda.

En riktigt kul och bra surporter! Bra balans mellan sötma och syra, mellan porter och suris. Lite mindfuck över det hela. Lite sugen på att brygga den utan funk och syra.

INFO
Malt
3000 g pale ale malt, Briess
1000 g brunmalt, Crisp
600 g kornflingor
500 g Caramel 80L, Briess
300 g chokladmalt, Crisp
300 g amber malt, Crisp

recirkulerade 4l, lakade av med 5l vatten @ 80°C

Mäskschema
60 min @ 69°C

Kok - 90 min
90 min - 10 g Pacific Gem (15,7% AA)

Jäsning
Kylde ner vört till 20°C. Jäste med jästkakan från STAY WIT ME plus ett rör White Labs WLP653 Brettanomyces Lambicus.

Övriga tillsatser
31/1  - Tillsätter bottensatser från Crooked Stave Wild Wild Brett Batch 100 Centennial
20/3 - Tillsätter 1,5 american medium toast ekspiral

Övrigt
Volym (färdig vört): 21 L
OG: 1,056 - FG: 1,012
Alkoholhalt: ca 5,9% (efter primning)
Bryggdag: 28/12 2014 - Tappad: 26/4 2015
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer