PLANERADE BRYGGNINGAR VINTER/VÅR 2016

Hejsan hejsan!

Det är ju kul ändå att man vid varje ny bryggsäsong ändrar sina preferenser helt. Så vad är jag ute efter det här halvåret?

Jag har tappat suget att brygga surt och "vilt". Fan, har litervis av skiten som bara står och surar.  Är typ aldrig sugen på att dricka dem heller..

Min experimentlusta har väl egenligen inte lagt sig, men den har fått slåss lite med min ölsmak. Och i slutändan är det nog ändå humliga öl jag gillar att dricka. Samt nån trevlig imperial stout.

Tänker även försöka brygga så många öl som möjligt med torrjäst. Det är så jäkla bekvämt, och nuförtiden finns det en massa bra alternativ. Fokus den här säsongen ligger på Mangrove Jack's.

Har precis flaskat en apa med sydafrikansk humle och en india pale lager med Azacca och Mosaic, så det blir nog lite DIPA framöver när den senaste laddningen humle dyker upp.

Jag blev rätt missnöjd med ganska många av mina humliga öl förra året. Tyckte de blev ohumliga, övermättade, övermogna, trista osv.

Förra våren körde jag med mkt vattenbehandling och kall jäsning (runt 17°C), samt 7 dagars torrhumling. Nu testar jag lite varmare jäsning (från 18-20°C beroende på OG), ingen vattenbehandling och endast 3 dagars torrhumling, samt bytt ut US-05 mot Mangrove Jack's West Coast. Verkar lovande hitintills!

Givetvis kommer jag även brygga en del "klassiker" ...

JANUARI
"engelskt barley wine"
100% Maris Otter pale ale malt tillsammans med ekologiskt rårörssocker utgör basen. Humlas med Styrian Celia och jäser med WLP007, Dry English Ale. Lite av en SMaSH-bryggd liksom. Kan bli jättekul ju! Siktar runt 10-11%ABV

JORDNÄRA (4) 
Kanske den av mina öl som jag misslyckats flest gånger med. Nr 1 blev jättebra, nr2 blev en helt annan öl, nr3 fick en släng brett och lacto. Jag ger mig dock inte. Nu jävlar ska det bli den brown alen jag alltid vetat att den är! Kopparbrun, fyllig, småsöt oatmeal brown ale med nötiga inslag och en trevlig ABV runt 5%. Kommer jäsa med Mangrove Jack's Empire Ale.


FEBRUARI
PANJAMON (7)
Förhoppningsvis den bästa och sista versionen av min NZ DIPA. Nu med 50% vetemalt och 50% pilsnermalt, för en ljus, lätt och dising bärs. Humlefokus kommer ligga på ett säkert kort; Nelson Sauvin, som får lite backup av Wai-iti. Kommer jäsa med Mangrove Jack's West Coast Siktar runt 8% ABV

AND ONE FOR THE DOCTOR (4)
Fjärde versionen av min mörka tunga imperial oatmeal stout. Med denna tänker jag gå tillbaka till rötterna lite och hämta inspiration från första receptet, samt försöka få den lite mindre utjäst. Testar att byta ut den vanliga jästen mot ett wildcard; WLP070 Bourbon Yeast. Häflten av batchen kommer jag lagra med american heavy toast ekspiral och smaksätta med calvados. Siktar runt 12-13%ABV


MARS
MOSAIC PALE ALE
Rejält inspirerad av All In Brewings Unsecret Ingrediens Mosaic. Pilsnermalt och Maris Otter Pale Ale malt, en massa Mosaic och en neutral jäst. Siktar mellan 5-6% ABV

STAY WITH ME (4)
Trots att jag är lite less på surt och vilt kommer jag brygga om den här ölen för 3e eller 4e året i rad. En sur veteöl smaksatt med torkad lime, och kafirblad. Magiskt god på sommaren! Ska testa att stoppa i lite bovete i mixen nu, och jäsa med lite slattar från gamla öl med alla möjliga olika jäststammar och bakterier. Ca 4%ABV


APRIL
Le Soleil Est Pres de Moi
Franska saison med dinkel och honung. Torrhumlad med Styrian Bobek. No more, no less. Najs! 5-6% ABV

NERDY HELL TILE
En Pliny the elder klon baserad på ett recept från Bertus Brewing. Kan väl aldrig va fel? ABV runt 8%.

Resten är lite obestämt för ovanlighetens skull.... Har dock lite ideér:
Galaxy Pale Ale
Grisette
Pilsner

Kommentarer