WAGES OF SIN - bourbon aged imperial oatmeal coconut brown ale

WAGES OF SIN
bourbon aged imperial oatmeal coconut brown ale



Okej, det här är en kul en. En öl jag bryggde tillsammans med Jocke, från det avsomnade Sörbyängsbryggeriet, förra sommaren.

Jocke gillar kokos. Jag gillar havre. Vi gillar serien Preacher. Och vi gillar varann #fullhomo

Det kunde bara bli fantastiskt med sånna förutsättningar. Och visst var det en fantastisk afton! Vi hade skitkul, drack gott - bland annat den helt over the top Flying Monkeys City and Colour - samtidigt som vi lyssnade på just City and Colour, samt åt hemkörd pizza (https://instagram.com/p/qE7vRbi1Tp/)

Mäskad med kokos, kokad med kokos, och torrkryddad med kokos, samt kokossocker och bourbonflis (vilket brukar ge lite kokosinslag).

Det skulle bli en maffig och mäktig öl. Helt over the top helt enkelt.

Vilken metod som var bäst för att få ut bra kokossmak vet jag egentligen inte. Har efter detta testat både egna och andras öl som "bara" varit torrkryddade med kokos, och de har inte riktigt haft samma karaktär så det är mycket möjligt att kokosen i koket faktiskt gav något. Att mäska med kokos tror jag dock var helt meningslöst... Mer en kul gimmick grej...

Det oturliga med denna bryggning var att 1) vi hade ingen jäskyl med termostat då 2) OGt blev skyhögt (1,130 efter att vi spätt ut den) 3) den bryggdes hos min pappa, och han var på semester 4) dagarna som följde efter bryggningen var de varmaste dagarna på hela sommaren 2014 och 5) jag jobbade hela dagarna.

Allt detta resulterade i att den jäste alldeles för varmt och jästen blev jävligt stressad. Kaos typ. Efter en vecka hade den typ jäst klart, men smakade TOTALVIDRIGT. Riktigt ruttet finkel. Dödssprit. Hemskheter.

Tur man är optimist. Jag lät den stå. Tillsatte bourbonflis. Lät den stå ytterligare. Och ja, den blev drickbar, till och med njutbar. Dock het och småspritig, samt helt platt.

Den ser rätt motbjudande ut om man har den kyld. Fettet från kokosen flyter omkring som äckliga klumpar på ytan... sen sticker man ner näsan i glaset och ändrar åsikt.

Doften är riktigt massiv! Kokostoppar, bourbon, läder, farinsocker, FUDGE och ett sting av alkohol.

Tyvärr har den (för sin alkoholhalt) en rätt tunn kropp, och bristen på kolsyra gör det inte bättre. Man blir lite besviken på den. Hade gärna haft den lite "klibbigare" liksom.

Men gott smakar den ändå! Mörk mörk bitterchoklad, kokos, läder, kola, mörk sirap, bourbon, bränt karamelliserat socker. Ganska massiv. Alkohol. Massor på en och samma gång, men ändå inte för mycket. Bra balans.

Det blev en maffig och massiv öl!

Om den görs om så blir det med mer kontrollerad jäsning, lägre alkoholhalt, något ljusare. Osv osv.

Jag glömmer bort en massa detaljer, men fråga om det är något...



INFO
Malt
4000 g pale ale malt
500 g havregryn
500 g Crystal 100, VIKING
500 g Café light, Castle Malting
200 g chokladmalt, Castle Malting
100 g ambermalt

+ 250 g kokosspån
+ 1 msk g 5,2 pH stabilizer

recirkulerade med 4l, lakade av med 4l vatten @ 80°C

Mäskschema
10 min @ 55°C, 15 min @ 60°C, 60 min @ 65°C och 5 min @ 74°C

Kok - 180 min
180 min - 40 g Pacific Gem (15,7% AA)
180 min - 970 g DME
20 min - 1 krm protafloc
10 min - 1 tsk jästnäring
10 min - 1000 kg ljust muscovadosocker
10 min - 200 g kokossocker
00 min - 150 g kokosspån

Jäsning
Kylde ner vört till 18°C. Jäste med 1 pkt US05 och 1 pkt S04. Rätt okontrollerad jäsning (läs ovan), men jag siktade verkligen på "mellan 18-20°C" ;)

Övriga tillsatser
6 g bourbonflis / l öl i 2 månader
500 g kokosspån i 15 dagar

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,130 - FG: 1,032
Alkoholhalt: ca 13,5% (efter primning)
Bryggdag: 5/7 2014 - Tappad: 26/10 2014
Primad med ca 4 g druvsocker / l

Kommentarer