TOGETHER WE WILL LIVE FOREVER - fruktsaison

TOGETHER WE WILL LIVE FOREVER
odrickbart skräp


(bästa bilden på ölen i glaset, jag lovar)

Det här inlägget skriver jag mest för att jag inte kan låta bli. Klarar inte av tanken att ha en tom ruta i mitt bryggprotokoll...

Den blev riktigt riktigt riktigt jävlig. Odrickbar på så många sätt....  Försökte verkligen att tycka om den, dricka upp den, skriva lite om den.. men NEJ. Fyfan. Den var helt åt helvete och de sista litrarna vaskade jag skiten ur.

Tanken var dock fin. Jag ville göra en somrig och lätt fruktsaison till min mor, till hennes födelsedag.

En del med mango och en del med mango + hibiscus. Låter väl mumma? Tropisk och fruktig med en härlig syra. Yum yum

Sagt å gjort.

Ljus vört bryggdes den 4/5 2014. Pilsner, vete, cara 20 och havregryn.  OG på 1,048. Jäste i rumstemp med Belle Saison (första, och förmodligen sista gången).

Efter en vecka tillsatte jag ca 1 kg pureead mango. Sen gick det BARA utför.....

Ännu en vecka senare, smakade den mango? Nej.. inte alls. Mer pureead mango tillsattes! 1 kg till!

Ytterligare en månad senare, smakade den mango?! NEJ FÖRIHELVETE! MER MANGO! Ytterligare 4 jävla kilogram pureead mango tillsattes, och en slatt brettanomyces claussenii.

TRE JÄVLA MÅNADER SENARE, smakade den MANGO?!?!?! NEEEEEJJ!!!

Till slut satt jag där med 18l odrickbart skräp med ett FG på 1,003, som dessutom blev en tre månader för sen födelsedagspresent. Och även om min mor sa att hon gillde den tror jag att hon innerst inne hatade den lika mycke som oss andra... ;)

10/9 2014 tappades den...
9 l tappades rent.
9 l tappades med 50 g hibiscus som dragit i 4,5 dl kokhett vatten i 5 min.

Många många liter tappades ner i avloppet efter att ha stirrat obehagligt på mig från garderoben i flera månader...

En lärdom man/vi/alla kan dra av det här är följande:
  • Köp inte den billigaste frysta mangon du kan hitta!! Försök istället att hitta schyst mangopuré eller färsk pakistansk mango. 
  • Kanske saisonjäst + mango inte är nån hit? Rent spontant känns engelsk jäst och mango som ett bättre äktenskap... Saison har typ blivit en stil som ska misshandlas med så många olika kryddor, bär, frukter, grönsaker och påhitt som möjligt. Men hur ofta dricker man en sådan som faktiskt känns bra?
  • 50 g hibiscus som dragit i 4,5 dl kokhett vatten i 5 min är alldeless lagom till 9 l öl. Den fick en fin färg, bra smak och trevlig syra. Kan dock nämna att den tappade färgen efter ett par månader på flaska. Från lysande rött till trist rostig. Även smaken och aromen försvann. 
  • Keep it simple!! Gjorde en veteöl med hallon åt min mor i år, och jävlar vad bra den blev. Den älskade hon på riktigt :)

Kommentarer