En vass kvass i en parkas

Öl är jättekul att hålla på med. Men det är rätt meckigt. Man lägger ner mkt tid och energi, man rengör skiten ur allt, man har höga förväntningar och man kan ev. bli full om man "testar" för många.

Då är det kul att, vid sidan av, leka med lite snabbjästa alternativa drycker såsom kvass och kombucha. (Har även snöat in på att syra grönsaker, men det tar vi en annan gång...)

mvh hipster



Kvass är en urgammal rysk dryck som man (oftast?) gör på rågbröd, men det går förmodligen lika bra att göra på vilket bröd som helst. Alkoholhalten är låg, runt 1%.

Jag föreställer mig att drycken uppkom genom att något geni till rysk fattig bonde försökte tugga i sig ett gammalt rågbröd, men bröt av tänderna, och då hällde kokande vatten på det för att lösa upp det.  Sedan glömde bonden bort det och upptäckte det någon dag senare när det hade börjat jäsa.

Men vem vet?

Är man fattig och har brist på allt vill man väl utnyttja allt till 100%?

Har varit sugen på att göra kvass sen jag började brygga öl för typ 5 år sen men aldrig riktigt kommit mig för att göra det...

Men förra gjorde jag försök nr 1, och den är väl "typ" drickbar redan nu. Men otålig som jag är har jag redan druckit upp typ 2 liter... ;)

Smakar mycket bättre än jag förväntade mig. Väldigt jästigt och "belgiskt", småsyrligt och funkigt, med små inslag av citron och russin. Rap av rågbröd.

Uppfriskade.

Jag gillare.. men jag tror inte det är för alla. Det är en rätt "smutsig" och jästig produkt. Den har även en rätt oangenäm odör av prutt innan det vädras bort, en finfin restprodukt av jäsningen givetvis.

Det är dock värt att prova. Det är billigt, enkelt och snabbgjort.

Receptet här nedan är väldigt basic och rätt nära "normal" kvass. Ville göra något så ursprungligt som möjligt första gången, men jag lät den jäsa ut helt innan jag flaskade. Jag kommer till 100% fortsätta jäsa kvass hemma, och ta ut svängarna lite mer.

Torrhumla? Frukt? Mynta (finns med i många kvass recept)?



Ingredienser
5 l vatten
500 g mörkt rågbröd (eldorado)
100 g ljust muscovadosocker
två nävar ekologiska russin
1 liten kant färsk brödjäst

Tillvägagångssätt
Rostade brödet tills det nästan blev bränt. Kokade under tiden upp vattnet.

När vattnet kokade hällde jag över det på brödet, tillsatte socker och en näve russin, och lät det stå över natten.

Dagen efter filtrerade jag bort brödet genom en vanlig kökssil, tillsatte jästen och en näve russin till.

Jäsningen kom igång dagen efter typ. Luktade som världens vidrigaste sur-fis. Efter två tre dagar var aktiviteten nere på noll, och efter 6 dagar tappade jag den på flaska med lite socker.

Rengöring la jag väldigt lite energi på, då den dricks färsk och då alltså inte kommer hinna bli dålig. Dessutom är jag så gangsta. Och hipster.

Trevlig påsk!

Kommentarer