NOT SO SMOOTH OPERATOR

NOT SO SMOOTH OPERATOR
double india pale ale



Jag kände mig motsträvig och ville göra en DIPA så som de smakade förr. Karamelliga och maltiga jävlar med en rejäl beska och en bomb av kåda, tropisk frukt och barr i näsan. Kristallklar. 

Nä, nu är jag både allvarlig och oseriös. Jag diggar de mer "moderna" DIPAs som är lätta, disiga och fräscha som fan, men ibland är jag bara mer sugen på en lite maltigare å tyngre humlig öl.

Pga en del strul under bryggning och det lyckliga sammanträffandet att vi just då spelade Sade - Smooth operator på stereon fick denna sitt namn.

För att få till en lagomt mild kakighet och ton av knäckebröd hade vi i engelsk amber malt, som har en rätt intensiv (och underbar) doft åt bl.a. knäckebröd, och amerikansk karamellmalt. I övrigt väldigt straight forward med mycket pale ale malt.

Nästa version kommer dock få en något omgjord maltbas, som jag tror är ännu bättre. Byter ut pale ale mot pilsner och höjer med wienermalt, lite belgisk biscuit och melanoidinmalt. Behåller engelsk amber och amerikansk karamell (ökar dock mängden av denna för en fylligare kropp). Tror detta kommer ge en ännu djupare, maltigare och kakigare maltbas.

I denna version använde vi Cascade, El Dorado, Columbus och Galaxy till humlegivorna. Har sedan dess kommit fram till att jag inte riktigt uppskattar den ton av "bajshumle" (som jag kallar det) som Columbus ger. Dvs nån slags kvalmig parfymighet med drag åt övermogna frukter och lök. Ej heller har Galaxy imponerat särskilt mycket på mig, lite väl lööökig tycker jag. Och Cascade är lite smått ospännande bara.

Till version två kommer vi köra med Centennial, Simcoe, Amarillo och El Dorado. En väldigt amerikanskt och fruktig kombo tror jag.

Kommer även vattenbehandla (till Pliny the water), tillsätta sista humlegivan efter koket vid 80°C och pausa i 20 min (till skillnade från denna där vi körde med 85°C i 10 min) och slutligen jäsa ännu kallare (16.5°C-17.5°C).

'Nuf said, hur bedömer jag denna då? 

Bra! Jag är nöjd. Blev typ som jag ville.

Till utseendet är den disigt bärnstensfärgad med smutsvitt fluffigt skum. Ser rätt najs ut, men vore ännu bättre om den var kristallklar.

Doftar starkt av barr, parfym, kåda och lite övermogen tropisk frukt.. När den var färsk var den dock mer fruktig och tropisk.

I munnen känns det nice. Mjuk kolsyra. Bra och bestämd beska. Bra munkänsla, om något lätt. Rund och fyllig, men jag skulle vilja ha lite mer fyllighet och sötma för att väga upp beskan och humlen.

Smakar grovt humligt, men en eftersmak av maltsirap. En jävla massa barr och kåda, samt lite övermogna frukter. Gott. Känns verkligen "amerikanskt"...

En riktigt god dipa som har ut/avvecklats riktigt bra. Från fruktig bomb till fuktig barrskog. De 9% ABV märks av lite i eftersmaken tillsammans med lite orenheten. Lägre jästemp till nästa version kommer nog ta bort dessa orenheter.

Bryggd av människor för människomunnar.



INFO
Malt
5100 g pale ale malt, BRIESS
150 g CaraPale, VIKING
50 g Caramel 40L, BRIESS
30 g amber malt, CRISP

Mäskschema
60 min @ 65°C, 5 min @ 74°C
Recirkulerade 5 liter, lakade av med 4 liter 80°C vatten

Kok - 120 min
120 min - 45 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 400 g socker
30 min - 30 g Cascade
20 min - 1 krm Protafloc
10 min - 1 tsk jästnäring

Post-boil giva @ 85°C i 10 min
70 g Cascade
30 g Eldorado

Kylde ner till 18°C

Jäsning
2 pkt US-05 vid 17-18°C i en vecka, därefter rumstemp

Torrhumling 7 dagar
100 g Galaxy
70 g El Dorado
100 g Columbus

Highlights
none

Övrigt
Volym (färdig vört): ca 18 L
OG: 1,082 - FG: 1,014
Alkoholhalt: ca 9% efter primning
Bryggdag: 7/8 -14 - Tappad: 3/9 -14
Primad med 4.5 g druvsocker / l

Kommentarer