BRONXBIC

BRONXBIC
fakebic



Våren 2013 började vi leka lite med brettanomyces och lactobaciller. När hösten kom kände vi oss redo för ett stort ölprojekt; en fake lambic!

Det kräver tid, tålamod och rätt mkt kunskap. Tid har vi väl, tålamod saknar jag och kunskapen är väl bättre idag än då. Men det tar sig.. Det roliga med ett sånt här projekt, vilket lockar många bryggarentusiaster, är att man kan göra det enkelt för sig, eller verkligen "go wild..." och då finns det liksom inte slut på hur komplicerat man kan göra det för sig.

Vi gjorde det hyfsat enkelt för oss, och körde med ett ovanligt avancerat stegmäskningsschema som jag läste om i Radical Brewing (har jag för mig). Det är dock inget vi kommer använda oss av igen. Små små steg i taget :)

Köpte 2 år gammal Styrian-humle (låg afla) och lät den ligga i en skål vid sidan av ett fönster över sommaren. Stegmäskade med BrauMeistern. Jäste med slattar från div kommersiella surisar (Drie Fonteinen Oude Geuze Golden Blend, Oude Geuze och Armand & Tomme, Mikkeller Spontancherry Fredriksdal, och Boon Mariage Parfait Kriek). Lät den "jäsa" i ett år, men vissa avbrott för "provsmakningar".

En lambic är klar när den säger att den är klar liksom. Men 1 år borde räcka.

Delade upp i tre delar. En del naturell, en del smaksattes med älggräs, och en del fick efterjäsa med en jäkla massa blåbär.

Resultatet är inte nånstans i närheten av de kommersiella lambicerna som finns, givetvis. Jag är varken missnöjd eller överdrivet nöjd. Den blev som den blev, och det är väl bra?

Tillsammans med min bror och far jämförde vi de tre mot varann och tyckte väl alla tre att det gemensamma draget hos dem alla var:
1) inte särskilt komplexa, utan mycket rakt på sak. Enkelspårigt.
2) en genomgående lukt och smak av wellpapp/knäckebröd/popcorn/biograf.
3) Älggräs var mest intressant

Den naturella (BRONXBIC) doftade och smakade rätt typiskt "lambicigt" (fast mindre komplext). Rätt mild. Inte så överdrivet mkt "funk". Lite tantparfym.

Den med älggräs (ÄLGBIC) var som den naturella fast med en citrusaktig karaktär på, tillsammans med lim, urin (det som är så gott!) och honung.

Sist men minst, den med blåbär (BLÅNXBIC). Helt fantastisk färg. Enormt djupblå/lila, men sen faller den rätt platt på att varken dofta eller smaka så överdrivet mkt blåbär. Finns helt klart en ton av blåbärspaj där. Lite parfymig. Samt "köttig buljong".

Jästkakan återanvändes genom att brygga en ny batch samma dag som vi tappade denna. Vörten till version 2014 gjordes bl.a. med 31% omältat råg och 6% havregryn. Alltså ännu längre ifrån en lambic än version 2013. Den har fått tillskott i mikrofloran av Russian River Supplication och The Bruery Sour in the Rye.

Efter all hype kring torrhumlad "lambic" är jag jäkligt sugen på att testa något sånt i höst. Citra verkar vara najs.

INFO
Malt
2500 g pilsnermalt
2000 g omältat vete
200 g melanoidinmalt
100 g havregryn

Mäskschema
15 min @ 35°C, 15 min @ 45°C, 15 min @ 55°C, 30 min @ 70°C, 5 min @ 74°C

Kok - 120 min
120 min - 20 g Styrian Savinjski (2,9% AA)
20 min - 1 krm protafloc
10 min - 1/2 tsk jästnäring

Kyler ner till 20°C

Jäsning
1/2 pkt US-05 eller S-04 (kommer inte ihåg) och en massa jästslattar, som tidigare nämnt (Drie Fonteinen Oude Geuze Golden Blend, Oude Geuze och Armand & Tomme, Mikkeller Spontancherry Fredriksdal, och Boon Mariage Parfait Kriek)

Highlights
22/9 (2013) - Tappar om till BetterBottle. Smakar brettigt och småsyrligt
6/4 (2014) - Sur som fan. "Mmmmm dott!"
17/8 (2014) - Tappar 4-5 L med älggräsavkok (oklart hur många gram älggräs det handlade om dock), 7 L "rent" och tappar om 6,5 L med ca 2,5-3 kg vilda svenska blåbär.

Övrigt
Volym (färdig vört): ca 20 L
OG: 1,042 - FG: 1,004
Alkoholhalt: ca 5% efter primning
Bryggdag: 17/8 -13 - Tappad: 19/8 -14 och 13/11 -14
Primad med 5.5 g druvsocker / l

Kommentarer