Annars då?

Jora. Man ska inte klaga.

Ställde upp i Omnipollos hembryggartävling i höstas med fyra bidrag:

  • STAY WIT ME. En belgisk wit i grunden, som sedan fått jäsa med brett och lactobaciller och slutligen smaksatts med kafirblad. Kan dock erkänna nu att den är fusksur. Lactobacillerna ville inte sura, så mjölksyra tillsattes vid tappning istället. Dock har vi återanvänt jästkakan två ggr till efter det och de två ölen har blivit jäkligt sura.
  • WAGES OF SIN. En imperial oatmeal coconut brown ale på 13,5%. Helt platt, no kolsyra whatsoever. Smakade djävulskap efter en veckas jäsning, som råkade vara den varmaste veckan sommaren 2014. Nu smakar den jävligt gott.
  • AND ONE FOR THE DOCTOR. En imperial oatmeal stout på 14% helt utan extra "konstigheter". Inga konstiga tillsatser eller eklagringar.
  • PROVIDENCE. En biere de garde rakt av. Ett litet wildcard att skicka till en hembryggartävling av den här typen. Den var asbra första veckorna, oerhört ren och maltig. Nu har den spårat ur litegrann och kolsyran är på tok för vild.
Kom till final med DOCTORN tillsammans med 8 andra bidrag. Vet inte riktigt hur många som ställde upp, men jag skulle väl tippa på 100-200? Extra kul var det att min kompis Niklas från Umeå kom till final med 2 av 2 bidrag, och VANN!!! 

För två veckor sen körde vi A Beery Night - The Fest för tredje gången. Denna gång i Fruängen, där Joel (Blom) hade styrt upp det riktigt bra. Vi fick finbesök av Hannes (nerdbrewing), och han hade med sig den nyaste versionen av indexoutofbounds, som var smaksatt med kokos. Mycket god! 

Temat var "mörkt och maltigt, med enbart en bittergiva humle" - vilket resulterade i en jäkla massa mörka och starka öl, många av dessa med vanilj. Jag gick all in på dessa och vann priset som kvällens fyllo. Claws från Sörbyängsbryggeriet eller vad dom nu vill kalla sig hade bryggt ett svart barley wine som jag tyckte var kvällens bästa. Meget bra! Många andra deltagare verkar dela min åsikt och kan vågar klämma till med att han vann priset för kvällens bästa öl!

Vidare sätter ju ölfestivalvåren igång nu. Nästa vecka är det Nöjesguidens Ölmässa, som jag varit riktigt sugen på att gå på. Dock räknade jag bort den möjligheten rätt snabbt då det visade sig att min fru jobba helgen innan (nu alltså), vilket brukar innebära "familjehelg" helgen efter... Men tydligen var det OK, så kan kommer förmodligen gå! På fredagkväll närmare bestämt. Ska bli fett kul, för det är en jäkligt schyst line-up.

Tråkigt nog kommer jag missa BeerExpo i år av samma anledning. Min fru jobbar den helgen, och att fixa barnvakt åt mina vildar till barn är inget jag vill utsätta nån för... Dock rekommenderar jag er alla att dra dit, för det är en väldigt mysig och trevlig mässa :)

Bryggmässigt har januari varit redigt lugn. Bara EN bryggning hitintills. Ev. hinner vi med en till innan feb. Då blir det antagligen LEELOO v2, en suris med nyponskal.

Må gott!

Kommentarer