WINTERCOAT (v.2)

WINTERCOAT
english strong ale


Den första ölen vi bryggde med vår BrauMeister var första versionen denna öl. Att ha en hel påse malt som skulle mäskas med detta underverk hade sån hög wow-faktor på den tiden att vi stod med munnarna öppna och var helt häpna. Nervositeten gjorde att våra händer skakade lätt. Vi lika förväntansfulla som barn på julafton. Det var superfräckt helt enkelt! 

Och det var väldigt random. Den 10e ölen vi nånsin bryggt, och den första helmaltsölen.

Nu när vi gjorde om den var fortfarande en del av processen rätt random. Men väldigt mycket annat hade fallit på plats.

En stor anledning till att denna gjordes om, och kommer göras om fler ggr är för att etiketten är så djävulskt mysig och snygg. Tack för den Svante!

Doftar torkad frukt, Piggelin, estrig engelsk jäst, kola, nyöppnad påse vingummi, Pommac och bränt råsocker

Den är snyggt kristallklar och bärnstensfärgad till utseendet. Ett vitt fräsande skum lägger sig snabbt som ett lock.

Munkänslan är rätt tunn och förvånansvärt torr. Blir inte bättre av en spritsig och livlig kolsyra.

I smaken återkommer bränt socker, estrig engelsk jäst, Pommac, och torkad frukt - typ fikon och dadlar.

Egentligen är det inge större fel på den, men något får mig att rycka lite lätt på axlarna och säga "Mjeeh..."

Nästa version kommer ha ett helt omarbetat grundrecept, och förmodligen kommer vi vattenbehandla den. Vill få ut en maltiga och sötare öl med ett bredare tryck i smakerna. Detta tänker jag åstadkomma med lite specialmalter (biscuit, aroma och black), högre mäsktemp och mer karamellmalt. 

Den kommer bli värdig etiketten den bär!


INFO
Malt
5000 g Maris Otter pale ale malt
500 g Crystal 100, VIKING
200 g Melanoidin malt
100 g Ambermalt
1 msk 5,2 pH stabilizer

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 66°C, 5 min @ 74°C

Lakade av med 2l vatten @ 80°C

Kok - 120 min
120 min - 10 g Pacific Gem (15,7% AA)
120 min - 542 g ekologiskt råsocker
20 min - 20 g Fuggle
10 min - 1 tsk jästnäring
00 min - 30 g Fuggle

Kylde ner till 20°C

Jäsning
0,7 dl dekanterad förkultur på White Labs WLP004 Irish Stout. Jäst i ca 20-22°C i en vecka, därefter rumstemperatur

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L
OG: 1,078 - FG: 1,018
Alkoholhalt: ca 8% (efter primning)
Bryggdag: 1/1 - Tappad: 25/2 -14
Primad med 4 g druvsocker / l

Kommentarer