Obalanserad på Modernist Brewery



Sådärja. En schyst söndagsmorgon. Dotter sover, frugan likaså, och sönerna är vakna - men snälla. Sätter på lite GZA, diggar försiktigt med huvudet och börjar tänka tillbaka.. Snart 8 månader har passerat sen mitt besök... Känns som max 2 månader...

Jag besökte Modernist Brewery i april tidigare i år, i slutet av min föräldrarledighet. Att komma tillbaka till mitt jobb efter en fartfylld och kul vinter/vår kändes ungefär som att bli slagen med ett betongblock i ansiktet. Känner att jag äntligen börjar komma på fötter igen...

Get on with it!

Innan jag ens kontaktat dem för ett besök hade jag fått en konstigt sne bild av dem. Jag trodde de skulle vara nå slags "hipster"-snubbar som jag knappast skulle klicka med. Fråga mig inte varför, jag är helt proppfull av fördomar och grejer. Hah.



Mina idiotiska förutfattade meningar/fördomar kunde inte vara längre från sanningen. I samma ögonblick som de öppnade dörren förändrades allt. Jag drogs med i deras entusiasm/glädje/uppfinningsrikedom, och ville egentligen inte gå därifrån. Oerhört jordnära och trevliga individer. Det dröjde till flasktappning många timmar senare innan jag drog, då det kändes som att jag var "liiiiiite" i vägen... ;)



Modernist Brewery är ett av Stockholms nyare bryggerier, beläget i Färgkontoret typ 5 minuter med tvärbanan från Liljeholmen. Omgivna av konstnärer av alla olika former i en gammal Beckers kontorsbyggnade hyr de bl.a. det gamla stor-köket och några närliggande rum.



De har släppt tre öl hitintills (en red ale, en DIPA och en mysrökig imperial stout), och har två nya öl på gång. Vågar jag gissa på något belgiskt?



Bryggeriet består av fem personer; Andreas, Jonas, Marcus, Morten och Valtteri. En gemensam nämnare mellan de fem är bakgrunderna inom forskning, experimenterande, naturvetenskap och teknik. Fyra av fem modernister har doktorerat inom någon experimentell disciplin som bioteknik, kemi och nanofysik. (Avundsjuka rising!)



Ett aktiebolag som ägs av de fem. Inga lån, inga skulder. Överskott från försäljning gör det möjligt för nya inköp. Allt är ihopplockat, hittat och byggt av dem själva. Väldigt påhittiga, flitiga och uppfinningsrika, med många smarta lösningar. De gör det bästa av situationen, verkar knappt se ett hinder innan lösningen finns där.. (Avundsjuka even higher!!)


Det hela började för flera år sen när tre av dem jobbade ihop på ett bioteknikföretag. De upptäckte ganska snart att de tre delade ett intresse för "craftbeer". Det ena ledde till det andra och snart satt de där med ganska konkreta planer om att starta ett eget bryggeri.



Efter ett par studiebesök på andra bryggerier var de redo. Svårast var att hitta en schyst lokal.

De berättade om öppenheten hos andra bryggerier. Att de blivit varmt mottagna, inga konstigheter liksom Under mitt besök kom till och med Robin från Gamla Enskede Bryggeri förbi med ett jäskärl intryckt i sin Volvo. Han verkar vara en astrevlig snubbe, och om jag bara kunde besöka ett bryggeri till i år skulle det i sånna fall bli hans.




Bryggerinamnet, påhittigheten, driftigheten och att alla var män fick mig helt osökt att börja tänka på Imperiel - Moderna män, och den låten spelades i mitt huvud hela vägen hem till Bronxeng. Även om den låten inte alls stämmer in på dem ;)

Min personliga åsikt är att de har gjort en väldigt bra bedömning av marknaden. De använder sig flitigt av både Facebook och Instagram för att nå ut till oss (konsumenterna) på ett personligt, men ändå rätt proffsigt sätt.



Ölen de hitintills gjort sticker ut tillräckligt mycket för att man ska haja till. De har gjort en dipa (METEORITE vs. EARTH) som inte skäms för sig, där det verkligen är extra allt (när den är i form). Deras imperial stout (SVARTKROPP) är bland de bästa i sin stil i hela Sverige (imo!), väldigt fyllig och mysig trots rätt låg ABV (8,4%). Red alen, STOCKHOLM SYNDROME, är en välsvarvad och god öl, men med något för hög ABV för att vara "session".

Slutligen har ett riktigt snyggt och eget grafiskt uttryck.

Allt känns helt enkelt jäkligt genomtänkt.

Kommentarer