Bryggning och provsmakning av JOELS IPA

JOELS IPA
american india pale ale



Med väldigt kort varsel kom Svante (min lillebror) och frågade om vi kunde brygga en öl tillsammans med honom, som han skulle ge bort i 30års present till sin kompis. Självklart sa vi! Med tanke på bristen på tid tänkte vi först göra en saison, men sen fick vi höra att Joel var ett stort fan av IPAs.

Svante fick bestämma karaktären på ölen. Det skulle vara en ljus och lätt IPA med fruktig humle, istället det vanliga "granskott, tall, grape". Gärna under 6% AB. Citra och Nelson fick det bli, med en maltbas av maltrester. Hade en öppnad påse Summer i frysen också som fick hänga med.

Resultatet blev en guldgul dryck med en lätt fruktig doft med drag åt vingummi, kattpiss, tropisk frukt. Smaken är lite kraftigare i karaktären. Mer av allt, plus en liten eftersmak av maltsirap. Beskan finns där, men är rätt mesig. Utbytet blev så jäkla bra så den kom upp i ca 6,7% till slut.

En trevlig, men rätt lättglömd IPA. Med en kraftigare arom och beska skulle den bli riktigt najs.

INFO
Malt
2560 g pilsnermalt
1070 g pale ale malt
1000 g wienermalt
200 g carapale
100 g crystal 100

Mäskschema
60 min @ 66°C, 5 min @ 74°C

Kok - 60 min
60 min - 29 g Pacific Gem (15,7% AA)
15 min - 1 krm Protafloc
00 min - 30 g Citra
00 min - 30 g Nelson Sauvin

Torrhumling - 7 dagar
70 g Citra
70 g Nelson Sauvin
50 g Summer

Jäsning
1 pkt US-05. Jäst i ca 18°C i en vecka.

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,062 - FG: 1,011
Alkoholhalt: ca 6,7% (efter primning)
Bryggdag: 25/5 - Tappad: 15/6 -14
Primad med 5 g druvsocker / l

Kommentarer