Bryggning och provsmakning av GAPA! (v.2)

GAPA!
modern pale ale



En vidarutveckling på både PÄRLAN och GAPA. En ljus pale ale, jäst med kölschjäst och humlad med modern amerikansk humle. Mycket fokus på flame-out och torrhumling.

Förra årets PÄRLAN var helt fantastisk tills den fick en släng av brett och blev en farmhouse pale ale istället. Helt OK även efter det, men inte riktigt samma sak.. GAPA från i vintras var bra, men jag var personligen inte så himla förtjust i humlesorterna vi använde.

Tanken med denna öl var att få till en ljus och lätt pale ale på typ 5% med en rejält fruktig doft. Lyckades vi?

Mjaa.. typ. Doften skulle kunna ha varit kraftigare och renare. Den är trevligt frukig. Drar åt melon och tropisk frukt. Finns vissa inslag av belgo-jäst bakom humlen. Smaken känns även den lite mesigare än jag ville. Inte dålig alltså, bara inte så kraftigt som jag önskat. Lite melon, lite frukt, lite malt. Smygande och snäll beska.

Nu är den dock snart 4 månader gammal, doften var ju kraftigare när den var "färsk". Trevlig hinkarbira typ.

Vidarutveckling till v.3 blir att göra den lite ljusare, byta ut Belma mot Amarillo, kornflingor mot havregryn, Crystal 100 mot Caramel 40L och Carapale, och ta bort syramalten helt. Samt sänka alkoholhalten 0,5% och öka IBUn något. Kommer då även att jäsa den i ett termostatstyrt kylskåp, så den orena belgotouchen borde försvinna.

Vill även få till en lite mjukare och fylligare kropp. Därav havregrynen (och den ökade mängden karamellmalt). Kommer även mäska 1°C högre.

Lillebror Svante har gjort etiketten! Skitsnygg!



INFO
Malt
4500 g pilsnermalt
165 g kornflingor
150 g Crystal 100
100 g syramalt

Mäskschema
60 min @ 65°C, 5 min @ 74°C

Kok - 70 min
70 min - 20 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 1 krm Protafloc
00 min - 60 g Belma

Torrhumling - 7 dagar
100 g Eldorado
40 g Belma

Jäst
Enkel förkultur på White Labs WLP029 German Ale/Kölsch. Jäst i 18°C i 2 veckor, därefter 10°C i 2 veckor

Övrigt
Volym (färdig vört): 24 L
OG: 1,050 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 5,3% (efter primning)
Bryggdag: 21/4 - Tappad: 25/5 -14
Primad med ca 5 g druvsocker / l

Kommentarer