Obalanserad i Malmö

Vaknade kl 0445, kände mig ungefär lika pigg som en rutten gös men tänkte "Skitsamma, jag kan sova hela tågresan ner.."

Och det kunde jag såklart inte. Tågstolar är gjorda i helvetet.

Mötte upp Hannes (nerdbrewing) en snabbis på Malmö C och bytte några hembrygder. Min tunga väska blev tyngre. En stund senare gled Mange och hans krew in. Efter en del förvirring angående bussar och biljetter var vi då äntligen på rätt buss och på väg mot Djurslöv, där Brekeriet har sitt säte.



Fick en liten rundtur på bryggeriet med ett kallt glas WPA (wild pale ale) innan showen började. Och vilken show det var!

Brekeriet håller hög klass. De fatlagrade surölen, Barrique Rouge och Brunette, var riktigt riktigt bra. Men även High Nose Brew/Brewskis Twisted Twin var helt fantastiskt (även om bryggarn själv inte verkade vara så överdrivet nöjd?). Ljus och fräsch. Fruktig och lökig.

Cantillon Blåbær 2013 var grymt överskattad och lättglömd.

WPA gillade jag mest. Ljus och lätt med låg ABV. Fräsch syra. Klockren.

Luften i Djurslöv var övermättad av nå vidriga små insekter. Såg ut som loppor. Satte sig precis överallt. Kröp omkring som små as. Strips? Hette dom så? Jag vet inte...

In mot Malmö igen. BeerDitch och Thorsten väntade!

Åt en mycket god veggoburgare och drack ett glas Kernel Columbus och nån obskyr testnamns humle IPA. Småpratade med Thorsten när han räckte mig ett glas och sa något i stil med "Här, du måste prova den här. Ritterguts Gose, på fat."



Sjukt god. Mycket bättre än på flaska.



Fylletåget gick vidare mot Malmö Brygghus. Shotsbricka beställdes. Malmö Keykikane imponerade mest. Väldigt trevlig och solid porter med inslag av kokos.



Anders, Mr Brygghus himself, anslöt sig till sällskapet och gav oss en rundvisning. Storslagna framtidsplaner avslöjades och Canned Wheat dracks direkt ur tanken. För jävla gött!



Utanför hade ett stort gäng bryggare, profiler, hembryggare och alla möjliga samlats. Stämningen var svårslagen. Skratt, kärlek och respekt överallt. Det imponerade på mig, och inspirerade mig. Malmö i mitt hjärta typ..!

Snart var det dags att bege sig hem till Mange för lite kvällsöl. Jag somnade på bussen. Vaknade och letade i total förvirring efter Mange, när han stod precis framför mig. "Vart är han den fjärde? Mange? Vi glömde honom på bussen!!"

Av kvällsölen minns jag kanske inte så mycket som jag skulle vilja... Nån suris? Nån Jester King? Censored var det va?

En shot av Manges hemgjord naga chili vodka, ett par minuters hulkande och ytterligare många plågsamma minuter av okontrollerat dregglande senare tackade nämligen min hjärna för sig och mörkret inföll sig.

Med torr strupe och begynnande huvudvärk vaknade jag i soffan hemma hos Mange. Hällde i mig en liter vätskeersättning, ett par koppar kaffe och småpratade med Mange och hans trevliga fru innan jag sa adjö och lät dem ha söndagen för sig själva.

Paniken i bussen när jag insåg att mobilladdaren blivit kvar.

Bakfull släpande jag mig mot Triangeln på jakt efter en ny mobilladdare. Med en väska full av bly. Mindes orden av Hunter S Thompson; "I was pouring sweat. My blood is too thick for Nevada. I've never been able to properly explain myself in this climate".

Svetten rann ner för pannan, ner för ryggen, ner i kalsongerna. Stegen var tunga. Andningen ansträngd.

En glad och söt liten tjej med UNICEF-tröja närmade sig mig med ett provrör i högsta hugg, och jag tyckte synd om henne... Jag var ett vrak. Stank både sprit och svett...

Hon frågade vad jag trodde provröret innehöll, och jag svarade "Ingenting..." med ett snett leende. Kommunikationen gick dock bra, och jag släpande mig tillbaka till stationen med humöret höjt en smula.

Naga chilin brände grymt mycket mer dagen efter.

Tack Malmö och alla härliga människor där nere för en fantastiskt trevlig lördag! Jag ser fram emot att återbesöka er! :)

Kommentarer