Bryggning och provsmakning av CHOCKIS

CHOCKIS
brown stout? american brown ale?



Tanken var att göra en uppföljare till vår alldeles utmärkta brown ale JORDNÄRA. I vanlig ordning ville jag förändra och förbättra, och la då till brown malt i maltgivan. Sen hade vi börjat med ett nytt arbetssätt med BrauMeistern; recirkulera 4L vatten genom maltpipan och laka av med 4-5L 80°C vatten genom maltpipan. Detta ökade vår "effektivitet" från typ 60-70% till 80-90%.

Allt kombinerat fick vi ett bättre utbyte, och därmed ett högre OG. Brunmalten satte även sina spår i både mörkhet och smak. Vi fick ut 21L med OG runt 1,060 istället för 20L runt 1,056...

Ölen var helt enkelt inte JORDNÄRA längre. Den jäste även ut rätt dåligt, och fick en väldigt tydlig smak av choklad - vilket gav den dess nya namn "CHOCKIS", med en etikett direktkopierad av "PUCKO".

Havregrynen rostades som vanligt 45 min i 150°C, för att sedan få vila en vecka.

Ölen jäste som sagt ut rätt dåligt trots förkultur. Stannade på 1,020 och trots att läget förblev oförändrat i 1 månad misstänkte vi att den skulle bli en kolsyrebomb på flaska. Vilket var helt korrekt.

Varje flaska spydde ut en lång korv av skum vid öppning. Yummy.....



Ölen blev rätt OK sin höga kolsyra till trots, men något "ofokuserad". Lite för spretig för att bli helt njutningsbar. Varken brown ale eller stout, därav brown stout. Örtigt humlig i bakgrunden. Dålig beska. Obalanserad, men ibland briljerade den med en makalöst maltig och härlig god doft samt smaskigt chokladig smak.

Har många ideér till förbättringar. Typ öka beskan en gnutta, ta bort smak- och aromhumle, mäska högre, byta jäst, minska chokladmalten något. Fokusera mer på chokladigheten.



INFO
Malt
3000 g Maris Otter pale ale
1000 g brunmalt
500 g rostade havregryn
500 g Crystal 100 (VIKING)
300 g chokladmalt (Caste Malting)
200 g Coffee Light (Caste Malting)
100 g Amber (Castle Malting)
100 g risskal
1 msk pH 5,2 Stabilizer

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 67°C, 5 min @ 74°C

Kok 60 min
60 min - 13 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 20 g Bramling Cross
20 min - 1 krm Protafloc
00 min - 80 g Bramling Cross

Jäst
Enkel förkultur på Wyeast 1275 Thames Valley. Kylde ner vörten till 18°C. Jäste 1 vecka i 18-20°C, därefter 3-4 veckor i rumstemp.

Övrigt
Volym (färdig vört): 21 L
OG: 1,060 - FG: 1,020
Alkoholhalt: ca 5,4% (efter primning)
Bryggdag: 4/2 - Tappad: 6/3 -14
Primad med ca 3,8 g druvsocker / l

Kommentarer